بررسي مسائل بانکي مربوط به حوزه توليد و تجارت

تاریخ انتشار : 1400/04/22

‌به منظور بررسي و رفع مسائل بانکي مربوط به حوزه توليد و تجارت بين‌الملل، جلسه‌اي مشترک بين وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزي برگزار شد.

به گزارش ايبِنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ جلسه مشترک بين مديران وزارت صمت و بانک مرکزي به منظور طرح و بررسي مسائل مختلف بانکي در راستاي تامين کالاهاي اساسي، واردات مواد اوليه توليد و تسهيل در امور صادرات با حضور وزير صمت، رئيس کل بانک مرکزي برگزار شد.

در اين جلسه عليرضا رزم‌حسيني با اشاره به محدوديت‌هاي بانکي و ارزي که به کشور تحميل شده است، از همکاري و هماهنگي بانک مرکزي با وزارت صمت تشکر کرد و خواستار تقويت ارتباط بين وزارتخانه متبوع خود و بانک مرکزي در راستاي حل مشکلات حوزه توليد و همچنين رفع موانع موجود در خصوص تامين ارز و رفع تعهدات ارزي بازرگانان و تجار شد.

در ادامه جلسه محمدصادق مفتح، قائم مقام وزير صمت در امور بازرگاني نيز ضمن قدرداني از تلاش و همکاري بانک مرکزي با وزارت صمت، به مشکلات مربوط به بانک‌هاي خصوصي در زمينه ارسال برخط اطلاعات مربوط به رفع تعهدات ارزي بازرگانان به مراجع مربوطه اشاره کرد و خواستار پيگيري و رفع آن شد.

يزدان سيف، مدير عامل شرکت بازرگاني دولتي ايران نيز ضمن ارائه گزارشي از آخرين وضعيت تامين منابع مالي و پرداخت هزينه خريد تضميني گندم و همچنين واردات روغن و دانه‌هاي روغني به کشور، به مشکلات مربوط به ثبت اطلاعات در سامانه‌هاي مختلف دردستگاه‌هاي مربوطه اشاره کرد و خواستار رفع آن‌ها شد.

ارائه بسته پيشنهادي در راستاي حمايت از توليد، موضوع ديگري بود که در اين جلسه توسط سعيد زرندي، معاون طرح و برنامه وزارت صمت مطرح شد؛ وي ايجاد سرمايه جديد در بخش توليد را مهم خواند و ضمن درخواست ايجاد يک نگاه جديد به موضوعات بانکي و تسهيلات، بر بازنگري سياست‌هاي بانک مرکزي در اين زمينه تاکيد کرد.

در بخش ديگري از اين جلسه، مهدي صادقي نيارکي، معاون امور صنايع وزارت صمت با اشاره به کاهش ارزش واردات و رشد بيش از هشت درصدي صنعت در سال گذشته، نکاتي را در زمينه پرداخت تسهيلات به بخش صنايع مطرح و خواستار همکاري بيشتر بانک مرکزي در خصوص موضوع «برات بدون تعهد» در راستاي تامين مواد اوليه توليد و استمرار رشد صنعت در کشور شد.

تشکيل کميته ماده دو جهت تعيين تکليف موضوع رفع تعهدات ارزي صادرکنندگان، برخط بودن اطلاعات بين دستگاه‌هاي مرتبط با تجارت بين‌المللي و افزايش مهلت رفع تعهدات ارزي از ديگر موضوعات مطرح شده در اين جلسه بود.

اکبر کميجاني؛‌ رييس کل بانک مرکزي نيز به ارتباط مستمر بانک مرکزي و وزارت صمت اشاره کرد و در خصوص مسائل مطرح شده در جلسه، ضمن استناد به گزارشات مديران بانک مرکزي و با توجه به پيشنهادات وزارت صمت، دستورات لازم جهت پيگيري اين موضوعات را صادر کرد.