جهش ۱۵ درصدي حجم تجارت روسيه و ايران

تاریخ انتشار : 1400/05/06

نماينده تجاري ايران در روسيه روز سه‌شنبه گفت حجم تجارت بين ايران و روسيه در ۶ ماه ابتدايي ۲۰۲۱ با جهش بزرگي نسبت به دوره مشابه سال گذشته روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از سي‌ان‌بي‌سي، نماينده تجاري ايران در روسيه روز سه‌شنبه گفت حجم تجارت بين ايران و روسيه در ۶ ماه ابتدايي ۲۰۲۱ با جهش بزرگي نسبت به دوره مشابه سال گذشته روبرو شده است.

رستم ژيگانشين گفت: حجم تجارت روسيه و ايران به دنبال رشد در سال ۲۰۲۰ در آغاز امسال هم ديناميک مثبتي از خود نشان داد و در ۶ ماه ابتدايي ۲۰۲۱ با جهشي ۱۵ درصدي روبرو شد. صادرات روسيه به ايران ۱۶ درصد جهش کرد در حالي که واردات از ايران با جهش ۱۴ درصدي همراه شده بود.

طبق داده‌هايي که پيش از اين توسط کميسيون اقتصادي اوراسيا منتشر شد حجم تجارت روسيه و ايران در سال ۲۰۲۰ به ۲.۲۲ ميليارد دلار رسيده بود. صادرات روسيه به ايران در سال ۲۰۲۰ به ۱.۴۲ ميليارد دلار رسيده بود.

اين کميسيون همچنين گزارش داد در سال گذشته حجم تجارت ايران و کميسيون اقتصادي اوراسيا ۱۸.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ جهش کرده و به ۲.۹ ميليارد دلار رسيده بوده است. روسيه مهم‌ترين شريک تجاري ايران بود و ۷۸.۶ درصد از کل تجارت ايران با کميسيون اقتصادي اوراسيا را به خود اختصاص داد. قزاقستان و ارمنستان به ترتيب با سهم ۱۱.۲ درصدي و ۸.۹ درصدي در رتبه‌هاي دوم و سوم تجارت با ايران قرار گرفتند.