بيش از ۷۰ درصد تسهيلات بانکي صرف تامين سرمايه در گردش شد

تاریخ انتشار : 1400/05/09

در دو ماهه نخست امسال مجموعا بيش از ۲۷۴ هزار ميليارد تومان تسهيلات از سوي بانک‌ها و موسسات اعتباري به بخش‌هاي کشاورزي، ‌صنعت-معدن، مسکن-ساختمان، ‌ بازرگاني، خدمات و بخش‌هاي متفرقه پرداخت شده که ۷۳.۷ درصد معادل ۲۰۱ هزار ميليارد از اين مبلغ صرف تامين سرمايه در گردش در بخش‌هاي مختلف شده است که بيشترين سهم از اين تسهيلات را نيز به خود اختصاص داده است.

به گزارش ايسنا، ‌ طبق جديدترين آمار منتشر شده از سوي وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) بخش صنعت-معدن در اين مدت ۸۶ هزار و ۸۵۰ ميليارد تومان تسهيلات از بانک‌ها و موسسات اعتباري دريافت کردند که  ۷۹.۸ درصد معادل ۶۹ هزار و ۳۵۰ ميليارد تومان از آن به تامين سرمايه در گردش تخصيص داده شده است.

بخش بازرگاني نيز در دو ماهه نخست امسال ۲۶ هزار و ۲۳۰ ميليارد تومان تسهيلات دريافت کرده که ۶۱.۵ درصد از آن صرف تامين سرمايه در گردش شده است.

در بخش خدمات و کشاورزي نيز در اين مدت به ترتيب ۹۰ هزار و ۹۲۰ ميليارد تومان و ۱۰ هزار و ۱۹۰ ميليارد تومان به تامين سرمايه در گردش تخصيص داده شده است که به ترتيب ۷۶.۶ و ۷۳.۴ درصد از تسهيلات داده شده به اين بخش‌ها را شامل مي‌شود.

در بخش مسکن نيز حدود ۵۰۰۰ ميليارد تومان از تسهيلات بانکي به تامين سرمايه در گردش تخصيص داده شده که اين مبلغ معادل ۴۲.۶ درصد از کل تسهيلات ۱۱ هزار و ۸۴۰ ميليارد توماني است که به اين بخش پرداخت شده است.

در اين ميان سهم ايجاد، توسعه و خريد کالاي شخصي از کل تسهيلات پرداخت شده به بخش‌هاي مختلف به ترتيب ۱۰.۳، ۶.۹ و ۴.۸ درصد است.

همچنين بخش تعمير و خريد مسکن که هر کدام ۱.۱ درصد از تسهيلات بانکي را دريافت کرده، کمترين سهم از اين تسهيلات را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ايسنا، در سال‌هاي اخير بارها اعلام شده که کمبود سرمايه در گردش يکي از مهم‌ترين مشکلات واحدهاي توليدي است.