رشد صادرات و واردات در ۴ ماه نخست امسال

تاریخ انتشار : 1400/05/09

کارنامه تجارت خارجي کشور در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حاکي از بهبود وضعيت اين بخش و رشد آمارهاي صادرات و واردات است.

به گزارش ايبِنا، مهدي مير اشرفي، رئيس کل گمرک ايران با بيان مطلب فوق گفت: در اين مدت ۵۰ ميليون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ ميليارد دلار بين ايران و کشورهاي مختلف مبادله شد که مقايسه آن با مدت مشابه سال قبل نشان‌دهنده رشد ۲۱ درصدي در وزن و ۴۷ درصدي در ارزش کالاها است.

وي افزود: سهم صادرات کالاهاي غيرنفتي از مجموع تجارت خارجي ۳۸ ميليون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۱۴ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۲۷ درصد و از حيث ارزش ۶۵ درصد رشد داشته است.

رئيس کل گمرک ايران اظهارداشت: عمده کالاهاي صادر شده در اين مدت شامل گاز مايع شده، پلي‌اتيلن، محصولات نيمه تمام از آهن، متانول، بنزين، شمش آهن و فولاد و صنايع فولادي، ميله‌هاي آهني، پروپان مايع، قير و کاتد از مس بود.

 

**چين مهمترين مقصد صادراتي براي کالاهاي ايراني

ميراشرفي کشورهاي مقصد کالاهاي صادراتي ايران را به ترتيب چين با حدود ۱۰ ميليون تن به ارزش ۴ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار، عراق با ۱۰ ميليون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار، امارات متحده عربي با ۴ ميليون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار، ترکيه با يک ميليون تن به ارزش ۹۲۳ ميليون دلار و افغانستان با يک ميليون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۷۲۸ ميليون دلار اعلام کرد.

 

**واردات ۱۴ ميليارد دلاري در ۴ ماه ابتداي سال 

رئيس کل گمرک ايران درخصوص آمار واردات در چهار ماهه نخست سال‌جاري نيز گفت: در اين مدت ۱۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حيث وزن ۵ درصد و از نظر ارزش ۳۲ درصد رشد داشت.

وي افزود: نکته قابل توجه اين است که ۹.۴ ميليون تن از کالاهاي وارد شده کالاي اساسي است که ۸.۴ ميليون تن آن ۶ قلم کالايي است که شامل ارز ترجيحي است و با وجود بيش از ۴.۶ ميليون تن کالاي اساسي موجود در اماکن بندري، حدود ۴۰۰ هزار تن در حال تخليه در لنگرگاه‌ها و بيش از يک ميليون تن کالاي اساسي در شناورهايي که منتظر تخليه هستند و نزديک به ۱۵ ونيم ميليون تن ذخاير کالاهاي اساسي است که نسبت به گذشته ميزان مناسبي براي کشور است. 

ميراشرفي اظهار داشت: تلفن همراه، ذرت دامي، روغن آفتابگردان، جو، کنجاله، گندم، دانه سويا، شکر و برنج عمده‌ترين کالاهاي وارداتي به کشور بود که به جز تلفن همراه ساير اقلام وارداتي در زمره کالاهاي اساسي و ضروري قرار دارد و پس از مصوبات ترخيص درصدي و اعتباري سرعت ترخيص کالاهاي اساسي نيز افزايش چشم گيري داشته است به گونه‌اي که از متوسط روزي ۴۷ هزار تن در بندر امام (ره) در سه ماهه اول سال به روزي ۶۲ هزار تن در روز در تير ماه رسيديم که افزايش ۳۲ درصدي ترخيص کالاهاي اساسي را در تيرماه نشان مي‌دهد.

 

** امارات بيشترين صادر کننده کالا به ايران 

معاون وزير اقتصاد در مورد مهمترين کشورهاي طرف معامله واردات در چهار ماهه ابتدي امسال گفت: امارات متحده عربي با صادرات ۴ ميليون تن کالا به ارزش ۴ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار به ايران در جايگاه نخست و چين با يک ميليون تن کالا به ارزش ۳ ميليارد و يکصد ميليون دلار، ترکيه با يک ميليون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار، آلمان با ۳۵۱ هزار تن به ارزش ۵۶۳ ميليون دلار و سوئيس با ۶۷۲ هزار تن به ارزش ۵۳۹ ميليون دلار در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

 

**رشد ۹۵ درصدي ترانزيت کالا از مرزهاي زميني

رئيس کل گمرک ايران همچنين با اشاره به بهبود وضعيت ترانزيت کالا از قلمرو کشورمان اظهارداشت: در چهار ماهه ابتداي امسال ۳ ميليون و ۷۵۳ هزار تن کالا از مرزهاي زميني جمهوري اسلامي ايران وارد شد و کانتينرهاي حامل کالا پس از انجام تشريفات گمرکي وطي مسيرهاي گوناگون، مرزهاي خروجي را به طرف کشورهاي مقصد ترانزيت ترک کردند.

وي افزود: مقايسه ميزان ترانزيت کالا در چهار ماهه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته حاکي از رشد ۹۵ درصدي است و به نظر مي‌رسد در صورت ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب و رفع برخي از مشکلات اين حوزه مي‌توان افزايش بيشتري را در اين زمينه انتظار داشت.