هزينه دولت افزايش يافت

تاریخ انتشار : 1400/05/11

يک کارشناس بودجه با اشاره به اينکه با اجراي ماليات بر درآمد، بسياري از مشکلات بودجه‌اي کشور حل خواهد شد، افزود: هزينه دولت افزايش يافته است.

به گزارش ايبِنا به نقل از صدا و سيماُ  سيد محمد هادي سبحانيان کارشناس بودجه در برنامه تيتر امشب شبکه خبر گفت: طبق قانون، بايد نيمي از منابع عمومي از ماليات تامين شود، اما در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد آن عملي شده و هزينه دولت هم افزايش داشته و ناگزير هستيم اصلاحاتي انجام دهيم.

سبحانيان گفت: وضع اقتصاد ايران شبيه به فردي است که دهه‌هاي متوالي پاي سفره نشسته و هزينه هايش به شدت افزايش يافته است، اما تن به اصلاح رويه‌ها نمي‌دهد. وي افزود: دهه هاست سر سفره نفت نشستيم و به همين دليل نظام بودجه‌اي ما هدفمند نيست.

اين کارشناس بودجه گفت: برخي دستگاه‌ها از بودجه سهم مي‌گيرند، اما طبق قانون نبايد از بودجه استفاده مي‌کردند. سبحانيان با بيان اينکه برخي از دستگاه‌ها کارهاي موازي انجام مي‌دهند و ما مي‌توانيم اصلاحاتي را در اين باره انجام دهيم، گفت: با اصلاح ساختاري، هزينه دولت کاهشي خواهد شد.

وي گفت: شکاف بين درآمد و هزينه‌هاي دولت به سرعت در حال افزايش است و در سال ۱۴۰۰ دولت ۱۱۰ درصد هزينه‌هاي خود را افزايش داده است. سبحانيان افزود: دولت در سال آخر کارش هزينه‌ها را افزايش داده و اين غيرمنطقي است و ما بايد ۵۰ درصد هزينه‌ها را از ماليات تامين مي‌کرديم. 

سبحانيان بيان داشت: دولت بايد منابع درآمدي خود را شناسايي مي‌کرد، اما اين کار انجام نشد در مقابل دولت به اوراق مشارکت و استقراض از بانک مرکزي رو آورد. اگر قانون ماليات بر درآمد اجرا شود خيلي از افراد لازم نيست ماليات پرداخت کنند؛ بلکه قسمت عمده ماليات از افراد ثروتمند گرفته خواهد شد.

  •