ميلياردها دلار سرمايه پس از برجام وارد کشور شد

تاریخ انتشار : 1400/05/12

رييس‌جمهور گفت: آمار رشد اقتصادي۱۲.۵ درصدي در سال۹۵،نرخ تورم تک رقمي براي چند سال، ايجاد ۷۹۰ هزار فرصت شغلي و مثبت شدن تراز تجارت غيرنفتي پس از ۶۰سال گواه آن است که پس از برجام در اقتصاد کشور چه گذشت.

رييس جمهور با بيان اينکه آنچه در سال ۹۲ نسبت به نجات ايران فکر مي کردم، امروز هم بعد از ۸ سال تجربه همان را فکر مي کنم، تاکيد کرد: باز هم تکرار مي کنم که راه نجات کشور اعتدال در داخل و خارج و تعامل سازنده در داخل و خارج است.

به گزارش ايبِنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري؛ حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني روز دوشنبه و در آخرين روز دولت دوازدهم در نشست با مديران ارشد دولت تدبير و اميد، تصريح کرد: با افراطي گري به جايي نمي رسيم، با چنگ انداختن به روي صورت هم و تخريب همديگر و هتاکي نسبت به يکديگر به جايي نمي رسيم و نمي توانيم کشور را به پيشرفت برسانيم.

روحاني افزود: بايد به اين نتيجه برسيم که دوران تندروي و افراطي گري به پايان رسيده است، البته برخي فکر مي کنند تازه آغاز شده که اشتباه مي کنند. رييس جمهور با اشاره به وضعيت کشور در روزهاي آغازين پس از انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري و آغاز فعاليت دولت يازدهم گفت: در آن روزها اميد در سراسر ايران موج مي‌زد و تدبير دولت در سايه آن جاري بود. تدبير در سايه اميد آسان‌تر از تدبير در فشار سايه جنگ و سختي‌ها است.

روحاني افزود: آن روز روزِ اميد مردم بود که آثار آن را مي‌شد در انتظارات مردم مشاهده کرد. اين ‌آثار هم در داخل ايران و هم در افکار عمومي جهانيان قابل مشاهده بود و در همان اميدواري بود که کارهاي عظيم و بزرگ به ثمر نشست.

رييس جمهور اظهار داشت: در اولين حضورم در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد اعلام کردم که منطقه ما با يک فاجعه بزرگ، خشونت و تروريسم عظيم مواجه است و قطعنامه جهان عاري از خشونت و افراط‌گري را پيشنهاد کردم که مخالفت چند کشور محدود با آن نيز بي‌اثر ماند و اين قطعنامه به اتفاق آراء به تصويب رسيد و نشانه‌اي از نگاه اميدوارانه جهانيان به رويکرد دولت جديد ايران در منطقه بود.

روحاني با بيان اينکه در روزهاي آغازين دولت يازدهم بدون اينکه دولت هنوز اقدام خاصي انجام داده باشد قيمت ارز شروع به پايين آمدن کرد، اظهار داشت: وقتي گفتيم در ۱۰۰ روز اول گام‌هاي مهمي براي حل مشکلات برمي‌داريم برخي‌ها خودشان را به راهي ديگر زدند که گويا نمي‌دانند معناي اين حرف چيست و برخي هم گفتند که در ۱۰۰ روز چه کاري مي‌شود انجام داد؟

رييس جمهور تصريح کرد: اولين مصوبه دولت يازدهم احياي درياچه اروميه بود که در مجموع ۱۹ تصميم براي آن اتخاذ شد و بلافاصله پس از آن اولين لايحه دولت را براي رفع موانع توليد با قيد دوفوريت به مجلس شوراي اسلامي ارسال کرديم.

روحاني با بيان اينکه دغدغه‌هاي دولت تدبير و اميد از نخستين روزهاي فعاليت خود محيط زيست و رفع موانع از پيش روي فعاليت‌هاي اقتصادي بود خاطرنشان کرد: در همان ۱۰۰ روز نخست و حتي پيش از پايان ۱۰۰ روز، اولين نتيجه تعامل سازنده با جهان را در حصول توافق با قدرت‌هاي بزرگ شاهد بوديم.

رييس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اينکه ديروز آخرين جمله علي‌برکت‌الله را در افتتاح طرح‌هاي عمراني ملي بيان کردم که اين جمله برگرفته از توصيه جبرئيل به پيامبر اسلام(ص) در سفر معراج بود، گفت: ديروز آخرين برکت‌الله را براي افتتاح ساختمان مرکز همايش‌هاي بين المللي اصفهان به کار بردم که به گفته شهردار اين شهر بر مبناي تعامل سازنده و براي اجتماع مقامات بين‌المللي در مسير تعامل سازنده ساخته شده است.

روحاني با بيان اينکه امروز نيز همانند سال ۹۲ اعتدال و تعامل سازنده در داخل و خارج را راه حل رفع مشکلات و نجات ايران مي‌دانم، اضافه کرد: با افراطي‌گري و چنگ انداختن روي صورت هم و هتاکي نمي‌توانيم پيشرفت کنيم بايد به اين نتيجه برسيم که دوران افراطي گري به پايان رسيده و اين راه اعتدال است که هيچ‌گاه به پايان نمي‌رسد.

رييس جمهور اظهار داشت: در طول هشت سال گذشته اختلاف سليقه داشتيم اما هر دو جناح به آينده اميدوار بودند و با وجود فرازونشيب‌هاي فراوان همه متفق بودند که کشور بايد توسعه يافته و به الگويي براي منطقه و جهان تبديل شود و راه اصلي رسيدن به اين هدف تعامل سازنده با جهان، منطقه و دوستان‌مان است.

روحاني با بيان اينکه برداشتن هفت قطعنامه خطرناک عليه ملت ايران در شوراي امنيت سازمان ملل متحد کار آساني نبود، تصريح کرد: همه کساني که در عرصه مذاکرات هسته‌اي حضور داشتند از ابتدا مي‌دانستند که اين کار آساني نيست و روزهايي بود که همه دوستان ما از ادامه دادن مسير خسته و مايوس مي‌شدند اما بنده همواره نسبت به موفقيت مسير تعامل سازنده و مذاکره بر اساس آن اطمينان داشتم و بالاخره نيز اين مسير به ثمر نشست و قطعنامه ۲۲۳۱ خط بطلاني بر هفت قطعنامه خطرناک عليه ملت ايران کشيد.

رييس جمهور خاطرنشان کرد: کمتر کسي بود که باور کند امکان برداشتن اين قطعنامه‌ها وجود دارد اما اراده ملت ايران و تلاش و تدبير در سايه اميد به نتيجه رسيد و مذاکرات تحت هدايت مقام معظم رهبري و به پشتوانه حضور و حمايت مردم به ثمر رسيد. در همان ايام وزير خارجه آمريکا در ميانه مذاکرات گفته بود که ما شاهد استقبال مردم اصفهان از دولت و رئيس جمهور ايران بوديم و اين نشانه قدرت اين دولت و مردم است و آن استقبال تاريخي در آن مقطع دنيا را تکان داد و البته حمايت همه مردم ايران بود که به دولت در ميدان مذاکره قدرت مي‌بخشيد.

روحاني با اشاره به  اين موضوع که ممکن است کساني بگويند دولت در مسير تعامل سازنده به موفقيت صددرصدي نرسيده است، گفت: در مذاکره و تعامل هر دو طرف به دنبال رسيدن به موفقيت صددرصدي هستند اما طبيعي است که هيچ‌يک به اين هدف نخواهند رسيد.

رييس جمهور با اشاره به تاکيد مقام معظم رهبري در ابتداي دولت دوازدهم بر «تعامل گسترده و سازنده با جهان» تصريح کرد: درست است که مذاکره کردن سخت است و مذاکره نکردن و ايستادن در بيرون گود آسان اما راهي جز مذاکره و تعامل نداريم و دولت تدبير و اميد در همان ماههاي نخست فعاليت خود با تکيه بر توانِ مذاکره کنندگان خود و با هدايت‌هاي مقام معظم رهبري کاري عظيم و بزرگ انجام داد.

روحاني با بيان اينکه کساني را که مي‌پرسند خاصيت برجام چه بود، به نتايج برجام واگذار مي‌کنيم، گفت: مي‌گويند هواپيماهايي که دولت مدعي است پس از برجام خريداري کرده کاغذي بودند؟! مي‌توانيد از مسافراني که اين هواپيماها را سوار شدند بپرسيد که اين هواپيماها کاغذي بودند يا واقعي؟ ميلياردها دلار سرمايه پس از برجام وارد کشور شد و حرکتي عظيم و بزرگ شکل گرفت که نتيجه آن به پايان رسيدن فازهاي پارس جنوبي، گسترش معادن، احداث خطوط ريلي و بزرگراهي در سراسر کشور، رونق بنادر، ساخت سدها و ساخت و توسعه نيروگاهها و هزاران اقدام ديگر در مسير توسعه ايران بود.

رييس جمهوري با بيان اينکه گسترش پهن‌باند در سراسر کشور نيز يکي از دستاوردهايي بود که در نتيجه گشايش حاصل از برجام ايجاد شد، اضافه کرد: اگر همچنان در شرايط تحريم و جنگ اقتصادي مي‌مانديم اين دستاوردها بسيار سخت‌تر به دست مي‌آمد اما در نتيجه آن گشايش ديروز توانستيم احداث بيست و هفتمين سکوي دريايي در ميدان عظيم پارس جنوبي را جشن بگيريم در غير اينصورت  همه  اين طرح‌ها نيمه کاره مانده بود و همچنان خاک مي‌خورد.

روحاني اظهار داشت: اين حرف من نيست که بگويم پس از برجام شاهد يک پيشرفت بزرگ در کشور بوديم بلکه آمار رشد اقتصادي ۱۲.۵ درصدي در سال ۹۵ نرخ تورم تک رقمي براي چند سال، ايجاد ۷۹۰ هزار فرصت شغلي و مثبت شدن تراز تجارت غيرنفتي پس از ۶۰ سال گواه آن است که پس از برجام در اقتصاد کشور چه گذشت.

رييس جمهوري با اشاره به اينکه طبيعي است تفاهم و توافق با هيچ کشوري چه دوست و چه دشمن نمي‌تواند دائمي باشد، تصريح کرد: خداوند خطاب به پيامبر خود مي‌گويد که تو هر پيماني که با کفار بستي از سوي آنان نقض شد اما مساله مهم اين است که ببينيم در زماني که پيماني را منعقد کرديم بهترين کاري که مي‌توانستيم انجام دهيم کدام بود؟

  •