آيا بازارهاي داده اقتصاد را متحول مي‌کنند؟

تاریخ انتشار : 1400/06/06

ايسنا/خراسان رضوي در حال حاضر بسياري از فناوري‌هاي لازم براي ايجاد رضايت و اعتماد در بازارهاي داده مي‌توانند پيشرفت کنند و اين فرصت وجود دارد تا به منظور حمايت بهتر از کنترل شهروندان بر کاربرد داده‌هاي خود با استفاده از فناوري‌هاي انقلاب صنعتي چهارم (۴IR) نوآوري ايجاد کرد. با فراتر رفتن از مرحله مفهومي، بايد يک ساختار حکومتي قوي نيز طراحي کنيم که اعتماد ايجاد کند.

به نقل از ويفروم، داده‌ها به‌عنوان منبع انرژي (نوآوري در هويت ديجيتالي تا اطلاع‌رساني درباره همه‌گيري و حتي نزديک‌شدن به اهداف آب‌وهوايي صفرخالص) براي کسب و کارها و فناوري‌هاي امروزي مي‌توانند براي مردم و کره‌ زمين پيشرفت بي‌نظيري ايجاد کنند. با اين‌ وجود، در حالي که عرضه و تقاضا براي داده‌ها در بالاترين حد خود قرار دارد اما ممکن است فرصت استفاده از داده‌ها براي نتايج بهتر را از دست بدهيم زيرا که اکوسيستم داده، يک شبکه پيچيده و شکننده از روابط و ذي‌نفعان است و اين ارتباطات مانند هر رابطه قوي به اعتماد نياز دارد.

ايجاد يک اکوسيستم اشتراک‌گذاري اخلاقي و ايمن

در حال حاضر به اشتراک‌گذاري داده‌ها در سطح جهاني اعتمادي نيست و افراد به مشارکت در اقتصاد داده‌محور ترغيب نمي‌شوند، اما فرصت‌هايي براي ايجاد اعتماد در اکوسيستم اشتراک‌گذاري داده‌ها وجود دارد و يکي از اين موارد بازارهاي داده است. بازارهاي داده (مبادله داده‌ها) مي‌توانند تبادل مسئولانه و استفاده از داده‌ها را براي حل چالش‌هاي مهم و نوآوري براي جامعه تسريع کنند. با کاربردهاي متفکرانه فناوري‌هاي نوظهور مانند بلاک‌چين و تکنيک‌هاي افزايش حريم خصوصي، اپراتورهاي بخش خصوصي و دولتي بازارهاي داده مي‌توانند افراد را قادر سازند تا با ميل و آگاهي مجوز استفاده از داده‌هاي خود را صادر کنند.

در اوايل سال جاري زيرساخت فيزيکي مرکز داده (DCPI) در گزارش «اقتصاد مبتني بر داده: مباني آينده مشترک ما» براي استفاده از داده‌ها به نفع جامعه پنج الزام ايجاد کرد. بازارهاي داده که برخلاف اشتراک‌گذاري سنتي داده‌ها هستند، اجازه مي‌دهند داده‌ها براي مجموعه وسيع‌تري از پيامدهاي اجتماعي مورد استفاده قرار گيرند. اين الزامات را مي‌توان مستقيما براي طراحي زيرساخت بازار داده به کار برد و براي ايجاد اعتماد از منظر فردي که داده‌هاي او جمع‌آوري، ذخيره و در بازار داده به اشتراک گذاشته مي‌شود، مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

بيشتر مقررات افراد را ملزم مي‌کنند که مجوزهاي مستقيم (رضايت) را براي جمع‌آوري، ذخيره يا به اشتراک‌گذاري داده‌هاي خود ارائه دهند. چون همه داده‌ها توسط يک فرد قابل شناسايي توليد نمي‌شوند بنابراين، همه مبادله داده‌ها به مجوزهاي مستقيم نياز ندارند. اگرچه، بخشي از چارچوب ايجاد اعتماد با افراد از طريق به اشتراک‌گذاري داده‌هاي مجاز  همراه با فعال‌کننده‌هاي فناوري مناسب مي‌تواند در يک بازار داده براي روابط بين سازمان‌هاي شرکت‌کننده استفاده شود.

فناوري‌هاي انقلاب صنعتي چهارم (۴IR) قصد دارد مکانيسم‌هاي رضايت و مجوز را به روش‌هاي مختلف و اينکه برخي از مبتکران حتي به دنبال راه‌هايي براي اطمينان از حفظ حريم خصوصي و دور زدن همه آنها هستند را ارائه کند.  هنوز درمورد مجوزهاي فردي براي به اشتراک‌گذاري داده‌ها در زمينه سياست جاري سوالات مهم بسياري وجود دارد. دو حوزه‌اي که ۴IR در آن به اوج مي‌رسد پيش‌بيني نتايج با استفاده از قراردادهاي هوشمند و تقويت دامنه پردازش از طريق مستعارسازي است.

پيش‌بيني نتايج با استفاده از قراردادهاي هوشمند

درباره پردازش غيرمتمرکز در ميان احزاب متعددي که ممکن است يکديگر را نشناسند اما همچنان به يکديگر اعتماد دارند، مي‌توان براي افزايش احتمال نتايج قابل پيش‌بيني از فناوري دفتر کل توزيع‌شده (عمدتا بلاک‌چين) به همراه ساير تکنيک‌ها استفاده کرد. يکي از ابزارها ممکن است قراردادهاي هوشمندي باشد که طبق شرايط يک توافق‌نامه، به‌طور خودکار اقدامات مشخص شده را اجرا، کنترل يا مستند مي‌کند.

استفاده از بلاک‌چين به طرفين اجازه مي‌دهد تعيين کنند که چه اطلاعاتي را با چه کساني و با چه هدفي به اشتراک بگذارند. با توجه به اينکه همه طرف‌ها بر سر منبع حقيقت مشترک به توافق مي‌رسند و مي‌توانند به‌طور مستقل بر روند کار نظارت داشته باشند بدون اينکه قواعد پلتفرم يا دفتر کل تغيير کند مي‌توانند از قابليت پيش‌بيني و در نتيجه افزايش اعتماد به نتيجه اطمينان حاصل کنند. در نتيجه، نياز احتمالي واسطه‌هاي مسئول واسطه‌گري تبادل داده‌ها بين طرف‌هاي مختلف به حداقل مي‌رسد و هزينه اجراي آن و خطر کلاهبرداري کاهش مي‌يابد.

دامنه پردازش از طريق مستعارسازي

فرآيندي که بخشي از اطلاعات مهم با مقادير تصادفي جايگزين مي‌شوند و استفاده از داده‌ها به اهداف مجاز محدود شود و براي پردازش غيرمجاز ديگر استفاده نشود. اقدامات انطباق محدودکننده دامنه پردازش را مي‌توان با استفاده از فناوري حفاظتي پيشرفته ۴IR  فراتر از اقدامات قراردادي و سازماني سنتي گسترش داد. اين فناوري حفاظتي مي‌تواند هرجا که مي‌خواهد با داده‌ها حرکت کند تا از دامنه ايمن پردازش اطمينان حاصل شود و امکان توزيع داده‌هاي توزيع شده، ترکيب، تجزيه‌وتحليل، هوش‌مصنوعي يا يادگيري ماشيني فراهم شود. مستعارسازي از لحاظ عملکردي ارزش اطلاعات را از هويت جدا مي‌کند  که نياز به وضعيت جديدي از داده‌ها دارد.

پشتيباني از بازارهاي داده فراتر از مرحله مفهومي

اين فناوري‌هاي ۴IR (انقلاب صنعتي چهارم) قابليت پيش‌بيني نتايج و دامنه پردازش را براي اطمينان از اعتماد پايدار در اقتصاد داده‌محور حفظ مي‌کند. اينها نمونه‌هاي اميدوار کننده‌اي از فناوري نوظهور مورد نياز براي تحقق چشم‌انداز برنامه‌هايي مانند تبادل داده C۴IR هند است. محافظت يکي از اصول اساسي در رويکرد اوراق سفيد براي ايجاد چارچوب حکومتي است که در صورت بروز اختلاف با طراحي، حفاظت در برابر سوءاستفاده از داده‌ها و حسابرسي لازم براي ارائه راهنماي فردي يا سازماني به حريم خصوصي نياز دارد. هدف DCPI اين است که با بررسي پيامدهاي تکنولوژيکي سياست‌ها در حوزه‌هاي قضايي و اتصال نقاط بين بازارهاي داده تحت رهبري دولت در هند، ژاپن، کلمبيا و ديگر کشورها يک چشم انداز جهاني ايجاد کرده و مسير مشترک را پيش برد.

C۴IR ژاپن، چارچوبي را با هماهنگي DCPI  به سوي اقتصاد داده‌ها، يک چارچوب توانمند و توسعه يک ساختار حکومتي مسئولانه و طراحي‌شده براي بازارهاي داده و تعيين نقش‌ها و مسئوليت‌هاي ارائه‌دهندگان خدمات بازار داده (DMSP) و يک زيرساخت کليدي براي بازارهاي داده موفق ايجاد مي‌کند. درک عميق از قابليت‌هاي مختلف و ترکيبات بالقوه فناوري‌هاي نوظهور موجود به‌عنوان DMSPs براي تضمين بي‌طرفي به اطمينان از ايجاد ساختار حکومتي جامع کمک خواهد کرد.