افزايش ۱۳.۷ واحد درصدي نرخ تورم توليدکننده

تاریخ انتشار : 1400/06/16

مرکز آمار ايران اعلام کرد:‌ نرخ تورم توليدکننده در فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۶۰.۴ درصد رسيد که نسبت به همين اطلاع در فصل قبل (٤٦.٧)، ١٣.٧ واحد درصد افزايش داشته است.

به گزارش ايبِنا، گزارش شاخص قيمت توليدکننده در ايران در فصل بهار منتشر شد که در آن بخش کمترين و بيشترين تورم فصلي مشخص شد. در فصل بهار کم‌ترين تورم فصلي توليدکننده مربوط به بخش توليد، انتقال و توزيع برق (١،٣ درصد) و بيش‌ترين تورم فصلي مربـوط به بخش معدن (٣٨،٧ درصد) بوده است.

تورم فصلي

براساس گزارش فوق، تغييرات شاخص قيمت توليدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلي) در فصل بهار ١٤٠٠ به ١٠،١ درصد رسيد که در مقايسه با همين اطلاع در فصـل قبل (٩.٨) ٠.٣ واحد درصـد افزايش داشته است. در اين فصل کم­ترين تورم فصلي توليدکننده مربوط به بخش توليد، انتقال و توزيع برق (١.٣ درصد) و بيش­ترين تورم فصلي مربـوط به بخش معدن (٣٨.٧ درصد) بوده است.

تورم نقطه به نقطه

همچنين تغييرات شاخص قيمت توليدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل بهار ١٤٠٠ به ٧٣،٠ درصد رسيد که در مقايسه با همين اطلاع در فصل قبل (٦٧.٥) ٥.٥ واحد درصد افزايش داشته است. به عبارتي، ميانگين قيمت دريافتي توسط توليدکنندگان به ازاي توليد کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به فصل بهار سال ١٣٩٩، ٧٣.٠ درصد افزايش دارد. در ميان بخش­ هاي مختلف توليدي کم­ترين نرخ تورم مربوط به بخش توليد، انتقال و توزيع برق (٣٢.١ درصد) و بيش­ترين نرخ تورم مربوط به بخش معدن (١٥٤.١ درصد) مي­ باشد.

تورم سالانه

تغييرات ميانگين شاخص کل قيمت توليدکننده در چهار فصل منتهي به فصل بهار ١٤٠٠ نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ٦٠،٤ درصد رسيد که نسبت به همين اطلاع در فصل قبل (٤٦.٧) ١٣.٧ واحد درصد افزايش داشته است. در فصل مورد بررسي، در ميان بخش­ هاي اصلي توليدي در کشـور، کم­ترين تورم سالانه مربوط به بخش خدمات (٤٢.٠ درصد) و بيش­ترين آن مربوط به بخش معـدن (١١٢.٣ درصد) است.