امکان رشد ۱۲ تا ۱۷ درصدي توليد ناخالص داخلي با تسهيل فضاي کسب و کار

تاریخ انتشار : 1400/07/04

براساس تجربه برخي کشورها که در زمينه تسهيل کسب و کار عملکرد مناسبي داشته‌اند، با تسهيل تجارت و فرآيندهاي کسب و کار ۱۲.۵ تا ۱۷.۵ درصد بر ميزان توليد ناخالص داخلي افزوده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، 24 شهريور ماه بود که کليات طرح تسهيل صدور مجوزهاي کسب و کار در صحن مجلس شوراي اسلامي به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد. براساس اين طرح درخواست ککندگان مجوز مي‌توانند پس از سه روز از ثبت درخواست خود در درگاه ... مجوز آنها صادر خواهد شد.

لازم به ذکر است که اين موضوع در مورد کسب و کارهاي حوزه سلامت و يا کسب و کارهايي که مربوط به حوزه‌هاي امنيتي يا زيست محيطي باشند، صدق نمي‌کند.

علي زاهدطلبان عضو هيئت علمي، استاديار و مديرگروه مطالعات حقوق اقتصادي و بازرگاني موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني با اشاره به اينکه بسياري کشورها براي تسهيل کسب و کار و تجارت خود برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري مي‌کنند، گفت: طبق تجربه کشورهاي پيشتاز در اين زمينه، با تسهيل تجارت و فرآيندهاي کسب و کار 12.5 تا 17.5 درصد بر ميزان توليد ناخالص داخلي افزوده مي‌شود.

وي از موضوعاتي چون تعدد، پيچيدگي و طولاني بودن فرآيندها، تداخل وظايف دستگاه‌ها، فراواني اسناد و ناهماهنگي ادارات مرتبط با کسب و کارها به عنوان مهم ترين چالش ها و دليل بالا رفتن هزينه توليد برشمرد و گفت: اگر اين موارد اصلاح شوند قيمت تمام شده کالا و هزينه مبادله هم به شدت کاهش پيدا خواهدکرد.

استانداردسازي رويه‌هاي کاري، ساده‌سازي رويه‌ها و هماهنگي ميان دستگاه هاي متولي سه محور تسهيل فضاي کسب و کار

مديرگروه مطالعات حقوق اقتصادي و بازرگاني موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني خاطرنشان کرد: بحث تسهيل کسب و کارها بر سه محور اصلي استانداردسازي و همگن کردن رويه‌هاي کاري، آسان سازي و ساده سازي رويه ها و هماهنگي ميان دستگاه هاي متولي استوار است.

زاهدطلبان طرح ارائه شده از سوي مجلس را گامي مثبت و رو به جلو ارزيابي کرد و گفت: البته اين طرح به مجوزهاي ابتدايي شروع کسب و کارها مي‌پردازد و موانع کسب و کارها هم خيلي زياد است از اين رو بايد کل زنجيره و مسير را تسهيلگري کنيم.

اين مقام مسئول با اشاره به اينکه موافقت‌نامه تسهيل تجارت همه اين مسير از توليد تا بازار خارجي را پوشش مي‌دهد، گفت: ما صرفاً با حل و فصل کردن مجوزهاي ابتدايي براي راه اندازي کسب و کارها، نمي‌توانيم همه مشکلات را حل کنيم بلکه بايد کل مسير را پايش کرده و موانع را برداريم.

مديرگروه مطالعات حقوق اقتصادي و بازرگاني موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني تصريح کرد: هرچقدر که مداخلات دولت در اين حوزه و فرآيند هاي زائد کمتر شود به بهبود وضعيت موجود کمک خواهد کرد اما توجه داشته باشيم که شرايط کشور ما عادي و نرمال نيست و لذا مداخلات دولت، در شرايطي که تحت شديدترين تحريم ها بوديم تا حدي اجتناب ناپذير است.

زاهدطلبان اصلاح قوانين و مقررات ناسازگار با حوزه تجارت و ساده سازي کسب و کارها را ضروري دانست و بر انجام سريع آن تأکيد کرد.

پيشنهاد اعطاي مجوز پس از شروع به کار کسب و کارها از سوي بخش خصوصي

محمدرضا نجفي منش رئيس کميسيون تسهيل کسب وکار و رفع موانع توليد اتاق بازرگاني با بيان اينکه طراح اصلي طرح تسهيل مجوزهاي کسب وکار، دکتر خاندوزي بود گفت: مجري اينگونه کارها و طرح ها براي کسب و کار خود وزير اقتصاد و دارايي است و از آنجايي هم که طراح اين طرح، هم اکنون وزير اقتصاد است لذا اميدواريم عملياتي شود.

وي با اشاره به اينکه در اين طرح، اعطاي مجوز به کسب و کارها به دو دسته تقسيم شده افزود: نخست، کسب و کارهايي است که جنبه امنيتي و زيست محيطي کلان دارند و با منافع ملي هم مغاير نيستند اما دسته دوم کسب و کارهايي‌اند که به هيچ ارگاني ارتباط ندارند.

رئيس کميسيون تسهيل کسب وکار و رفع موانع توليد اتاق بازرگاني گفت: پيشنهاد ما اين بود که به جاي اعطاي مجوز به برخي کسب و کارها قبل از شروع کار، مجوزها را به بعد از راه اندازي کسب و کار موکول و نظارت کنيم.