مبادلات تجاري و مالي ايران و سريلانکا گسترش مي‌يابد

تاریخ انتشار : 1400/07/06

تهران- ايرنا- رييس کل بانک مرکزي گفت: گسترش روابط تجاري و صادرات و واردات متقابل و نيز حل و فصل مسائل مالي بين ايران و سريلانکا در دستور کار است.

به گزارش روز شنبه ايرنا از بانک مرکزي، «اکبر کميجاني» در ديدار با وزير انرژي کشور سريلانکا با استقبال از گسترش مبادلات تجاري بين دو کشور اظهارداشت: انتظار مي رود سريلانکا از منافع  ايران در محافل بين المللي به عنوان کشوري مستقل حمايت کند.
وي با تاکيد بر پشتيباني بانک مرکزي و نظام بانکي ايران از تامين مالي صادرات و واردات بين دو کشور و ارائه مکانيزم‌هاي پرداخت و دريافت به طور مستقيم و غير مستقيم، افزود: گسترش روابط تجاري و بانکي بين ايران و سريلانکا بر اساس تامين مالي صادرات و واردات بين دو کشور و ارائه مکانيزم‌هاي پرداخت و دريافت به طور مستقيم و غير مستقيم امکان‌پذير است.

وي اضافه کرد: اين ديدار مي‌تواند سرآغازي براي بسط روابط تجاري و بانکي بين دو کشور باشد.

رئيس کل بانک مرکزي براي انعطاف هرچه بيشتر و يافتن راه‌هايي براي گسترش همکاري‌ها ميان دو کشور، پيشنهاد ايجاد کارگروهي متشکل از متخصصين کشور سريلانکا، کارشناسان بانک مرکزي، تجار و ساير فعالان اقتصادي را به منظور بررسي راهکارهاي گسترش همکاري‌هاي تجاري و نيز راهکارهاي تسويه بدهي ارائه کرد.
وزير انرژي کشور سريلانکا در ديدار با رئيس کل بانک مرکزي عنوان کرد: کشور سريلانکا از گسترش همکاري‌ها با ايران استقبال مي‌کند و با وجود محدوديت‌هاي پيش رو، علاقمند به گسترش تجارت متقابل و استفاده از همه ظرفيت‌هاي موجود براي پيشبرد منافع دو طرف است و از همه پيشنهادات و راهکارهاي عملياتي در اين زمينه استقبال مي‌کند.

همچنين در اين ديدار، مقام سريلانکايي از پيشنهادات بانک مرکزي درخصوص افزايش همکاري‌هاي تجاري استقبال کرد.

به گفته وي سريلانکا در شرايط دشوار بين‌المللي در کنار ايران خواهد بود و از منافع اين کشور حمايت خواهد کرد.

بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت ايران، روابط تجاري ايران و سريلانکا روندي رو به رشد را تجربه کرده است و ارزش آن از ۱۷۴ ميليون دلار در سال ۱۳۹۰ به ۲۱۹ ميليون دلار در سال ۱۳۹۸ رسيده است. 
مهمترين اقلام صادراتي ايران به سريلانکا شامل ميله‌هاي آهني و فولادي، قير، سيمان سفيد، محصولات آهني، پروفيل هاي آهني و فولادي، اوره و کلينکر بوده است.

از سوي ديگر مهمترين کالاهاي وارداتي از سريلانکا شامل چاي، درب قوطي آسان باز شو، نارگيل خشک و تازه، کوکوپيت، فراورده‌هاي بهداشتي و آرايشي، کايوچوي طبيعي و انواع برچسب از جنس کاغذ و مقوا بوده است. 
ايران يکي از بزرگ‌ترين مشتريان چاي سريلانکا است. 
صادرات چاي سريلانکا به ايران در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۴ ميليون کيلوگرم بوده است. 
کشور سريلانکا به مساحت ۶۵ هزار و ۶۱۰ کيلومتر مربع با ۲۱ ميليون نفر جمعيت در جنوب شرقي هند واقع شده است.