جزييات گزارش فصلي اقتصاد ايران

تاریخ انتشار : 1400/07/11

مرکز آمار ايران نتايج بررسي فصلي اقتصاد ايران را منتشر کرد که حاوي اطلاعاتي از وضعيت نقدينگي، نرخ بيکاري،‌ متوسط نرخ ارز، نرخ تورم و ... است.

به گزارش ابيِنا به نقل از مرکز آمار ايران، گزارش فصلي اقتصاد ايران حاوي آخرين اطلاعات سالانه و فصلي اقتصاد کشور با تکيه بر اطلاعات فصلي مي ­باشد که در ١١ فصل تنظيم شده است. اطلاعات اين نشريه را نتايج طرح­ هاي آماري مرکز آمار ايران و اطلاعات ثبتي دستگاه ­هاي اجرايي تشکيل مي­ دهد. شايان گفت است نسخه pdf و نسخه اکسل نشريه مذکور در بخش تازه هاي نشر و درگاه ملي آمار در دسترس عموم مي­‌باشد.

در فصل بهار ١٤٠٠ :

١. محصول ناخالص داخلي بدون نفت به قيمت ثابت سال ١٣٩٠ در فصل بهار ١٤٠٠ به رقم ١٥٠٨٨٠٦ ميليارد ريال بوده است. در اين فصل رشد اقتصادي و رشد اقتصادي بدون نفت به ترتيب برابر ٧،٦ و ٤.٦ درصد بوده است.

٢. شاخص قيمت کالاها و خدمات مصرفي کل کشور در فصل بهار١٤٠٠ (بر مبناي سال ١٣٩٥) رقم ٣١٠،٢  بوده است که درصد تغييرات دوازده ماه منتهي به خرداد ماه ١٤٠٠ نسبت به دوره مشابه قبل (نرخ تورم) ٤٣.٠ درصد بوده است.

٣. نرخ بيکاري جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر ٨،٨ درصد بوده است که نسبت به فصل زمستان ١٣٩٩،  ٠.٩ واحد کاهش داشته است.

٤. جمع کل نقدينگي کشور به ٣٧٠٥٤،٠ هزار ميليارد ريال رسيده است که نسبت به پايان سال ١٣٩٩، ٦.٦ درصد رشد داشته است.

٥. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ١٠،٦ درصد کاهش نسبت به فصل گذشته به ١١٦٨٦٦٥ واحد رسيده است. در اين فصل ارزش جاري بازار سهام با ٩.٩ درصد کاهش نسبت به فصل گذشته به رقم ٤٧٠٣٩٥٣٠ ميليارد ريال رسيد. همچنين ارزش کل معاملات بازار بورس اوراق بهادار ٢٦٣٦٠١٤  ميليارد ريال بوده است که نسبت به فصل گذشته ٥٣.٦ درصد کاهش داشته است.

٦. کل واردات از گمرک جمهوري اسلامي ايران ٨٥٤٦ هزار تن و به ارزش ١٠٤٧٠ ميليون دلار بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل به لحاظ وزني ٤،٢ درصد کاهش و به لحاظ ارزش ٣٧.٤ درصد افزايش داشته است. در اين فصل کل صادرات غير نفتي از گمرک جمهوري اسلامي ايران ٢٩٩٦٨ هزار تن و به ارزش ١٠٦٨٨ ميليون دلار بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل به لحاظ وزن ٣٦.٧ درصد افزايش و به لحاظ ارزش ٦٧.٩ درصد افزايش داشته است.

٧. در فصل بهار ١٤٠٠ متوسط قيمت هر بشکه نفت خام سبد اوپک ٦٦،١ دلار بوده است که نسبت به فصل زمستان ١٢.٨ درصد افزايش داشته است.

٨. ميانگين قيمت سکه تمام بهار آزادي (طرح جديد)، سکه نيم‌ بهار آزادي و سکه ربع ‌بهار آزادي به ترتيب برابر ١٠٤٤٢٧ ، ٥٩٣٥٧ و٣٨١٧٠ هزار ريال بوده است که نسبت به فصل گذشته به ترتيب ٦،٤ ، ٥.٠ و ٧.٢ درصد کاهش داشته است.

٩. متوسط نرخ دلار در بازار آزاد برابر ٢٣٤٥٩١ ريال بوده است که نسبت به فصل قبل ٤،٤ درصد کاهش داشته است. همچنين متوسط قيمت يورو در بازار آزاد برابر ٢٨١٠٤٧ ريال بوده است که نسبت به فصل قبل ٥.٢ درصد کاهش داشته است.