رئيس بانک مرکزي از صندوق بين المللي پول درخواست کمک فني کرد

تاریخ انتشار : 1400/07/24

رئيس کل بانک مرکزي از مدير منطقه‌اي خاورميانه صندوق بين المللي درخواست برخورداري از کمک‌هاي فني اين نهاد در خصوص پول ديجيتال کرد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از بانک مرکزي، علي صالح آبادي در جلسه مجازي با مدير منطقه‌اي خاورميانه صندوق بين‌المللي پول با اشاره به کمک‌هاي فني صندوق بين المللي پول به کشورهاي عضو به بحث پول ديجيتال پرداخت و گفت: کمک فني صندوق در اين خصوص که پديده نويني است مي‌تواند در بحث اعمال سياست‌هاي پولي و کنترل و نظارت و کاهش نقش پول نقد در اقتصاد مورد استفاده قرار گيرد.

رئيس کل بانک مرکزي خواستار استفاده از تجربيات صندوق بين المللي پول در زمينه استقلال بانک‌هاي مرکزي شد و افزود: استفاده از تجربيات استقلال بانک‌هاي مرکزي مي‌تواند نقش مهمي در حداکثرسازي اثرگذاري سياست‌هاي بانک مرکزي در اقتصاد را ايفا کند.

بهره مندي از نحوه به کارگيري سياست‌هاي ارتباط جمعي و مديريت افکار عمومي سومين موضوع کمک فني رئيس کل بانک مرکزي از مدير منطقه‌اي خاورميانه صندوق بود.

وي اضافه کرد: نحوه تعامل بانک مرکزي با افکار عمومي در اجرايي کردن سياست‌هاي پولي و بانکي حائز اهميت است بنابراين بازتعريف و نحوه تعامل و مواجهه با افکار عمومي بر اساس تجربيات کشورهاي موفق عضو صندوق بين المللي پول مي‌تواند براي ساير اعضا مفيد باشد.

صالح آبادي در ادامه به آسيب اقتصادي از بيماري کرونا اشاره کرد و گفت: تلاش براي اجراي اقدامات و سياست‌هاي مورد نياز به منظور محدود کردن اثرات پاندمي در دستور کار قرار دارد.

وي با انتقاد از عدم پرداخت تسهيلات ابزار تأمين مالي سريع (RFI) براي واردات واکسن کرونا به دليل فشارهاي غيرمنطقي آمريکا خواستار تأمين مالي براي واردات اقلام پزشکي شد و تاکيد کرد: کمک به کاهش تنگناهاي پيش روي شرکت‌ها و خانوارها لازم است مورد توجه قرار گيرد.

رئيس کل بانک مرکزي در اين جلسه ارسال هر چه سريع‌تر پرونده ايران به هيئت مديره صندوق براي تصويب پرداخت وام مانند روال معمول براي ساير کشورها را از مدير خاورميانه صندوق بين المللي پول خواستار شد.

صالح‌آبادي با بيان اينکه ايران از طرح تأسيس صندوق انطباق و تثبيت (RST) براي کمک مالي به کشورها با درآمد کم و کشورهاي نيازمند با درآمد متوسط استقبال مي‌کند، افزود: اطمينان دارم اين صندوق به منظور پوشش نيازهاي کشورهاي متقاضي براي مديريت اقتصاد و مشکلات پيش آمده از بيماري کرونا کارا و مفيد خواهد بود.

وي با تاکيد بر تلاش براي ايجاد شفافيت بيشتر درباره نحوه استفاده از منابع صندوق خاطرنشان کرد: منابع استفاده نشده از کشورهاي غني به کشورهاي ضعيف و نيازمند بايد اجرايي و عملياتي شود.

در اين جلسه رئيس خاورميانه‌اي صندوق بين المللي پول با اشاره به سخت شدن شرايط اقتصادي به دليل پاندمي کرونا گفت: شناخت اولويت‌هاي شما، چگونگي کمک صندوق بين المللي پول و کمک به دولت‌ها در تسريع بهبود اقتصادي تجربيات ارزنده‌اي براي کشورهاي عضو است.

آزور با اشاره به تکانه‌هاي چندگانه اقتصادي، پاندمي کرونا و تحريم از تثبيت اقتصادي ايران با وجود اين چالش‌ها ابراز خرسندي کرد.

گفتني است گروه ۲۴ صندوق بين المللي پول با قدمت طولاني متشکل از وزراي دارايي و رؤساي بانک مرکزي کشورهاي در حال توسعه، از جمله ايران؛ که با ۲۴ عضو تشکيل شده بود اکنون ۲۸ عضو دارد؛ مکان مناسبي براي تبادل نظر کشورهاي عضو در زمينه‌هاي اقتصادي و تدوين سياست‌گذاري‌هاي بهينه در جهت رشد و اعتلاي آنان تلقي مي‌شود. همچنين در قالب اين گروه، فرصت همکاري و هم‌انديشي با ساير سازمان‌هاي بين‌المللي فراهم شده است.