افزايش ۶۲ تا ۲۸۷ درصدي صادرات فولادي‌ها

تاریخ انتشار : 1400/07/28

طبق آمار، طي شش ماهه نخست امسال بالغ بر هفت ميليون صادرات فولادي از شمش فولاد تا انواع مقاطع، محصولات فولادي و آهن اسفنجي صادر شده است. اين در حاليست که عليرغم صفر شدن واردات آهن اسفنجي، به ترتيب ۵۱ هزار تن مقاطع طويل فولادي، ۳۶۱ هزار تن مقاطع تخت فولادي، ۴۱۲ هزار تن محصولات فولادي و ۳۰۰۰ تن شمش فولاد (برابر شش ماهه ابتدايي ۱۳۹۹) وارد کشور شده است.

به گزارش ايسنا، بر اساس آماري که توسط انجمن توليدکنندگان فولاد ايران در اختيار اين خبرگزاري قرار گرفت،  از ابتداي سال جاري تا پايان شهريور ماه، سه ميليون و ۴۹۵ هزار تن انواع شمش فولادي (شامل اسلب، بلوم و بيلت) صادر شده است که به نسبت دو ميليون و ۵۶۷ هزار تن صادر شده در نيمه ابتدايي سال ۱۳۹۹ افزايش ۳۶ درصدي داشته است.  

کل مقاطع طويل فولادي صادر شده در شش ماه نخست سال جاري به يک ميليون و ۳۱۳ هزار تن رسيده که نسبت به ۷۷۰ هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته، ۷۱ درصد رشد داشته است. همچنين صادرات کل مقاطع تخت فولادي صادر شده در مدت مذکور سال جاري برابر ۳۰۷ هزار تن است که در مقايسه با ۱۹۰ هزار تن صادر شده در شش ماه نخست سال گذشته، ۶۲ درصد بيشتر شده است.  

همچنين از ابتداي سال جاري تا پايان شهريور ماه،  يک ميليون و ۶۲۰ هزار تن انواع محصولات فولادي (تيرآهن، ميلگرد، ناوداني، انواع ورق، نبشي و غيره) صادر شد. اين آمار در مدت مشابه سال گذشته ۹۶۰ هزار تن ثبت شده است و بر اين اساس امسال ميزان صادرات آن ۶۹ درصد افزايش داشته است.

بيشترين درصد افزايش نيز متعلق به آهن اسفنجي است که با رشد ۲۸۷ درصدي صادرات در شش ماهه نخست ۱۴۰۰ به نسبت مدت مشابه سال گذشته به ۶۷۳ هزار تن رسيده است. از ابتداي فروردين تا پايان شهريور ماه ۱۳۹۹، ۱۷۴ هزار تن آهن اسفنجي صادر شده بود.

بيشترين ميزان واردات فولادي‌ها، مختص کل مقاطع طويل فولادي 

همچنين در مجموع شش ماهه ابتدايي سال ۱۴۰۰ در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، ميزان واردات به کشور در مقاطع طويل فولادي (۳۴ درصد)، مقاطع تخت فولادي (يک درصد) و محصولات فولادي (پنج) درصد افزايشي بوده است و اين درحاليست که براي شمش فولاد ميزان واردات در مدت مذکور سال جاري برابر همان ميزان وارد شده در نيمه نخست سال گذشته بوده و همچنان از واردت آهن اسفنجي بي‌نياز هستيم.

بيشترين ميزان واردات فولادي طي شش ماهه امسال محصولات فولادي معادل ۴۱۲ هزار تن بوده است که البته نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۳۹۴ هزار تن) تنها پنج درصد افزايش واردات داشته است.

پس از آن ميزان مقاطع تخت فولادي وارداتي نيز در شش ماهه نخست امسال معادل ۳۶۱ هزار تن ثبت شده است که از ميزان واردات آن در مدت مشابه سال گذشته، ۵۰۰۰ تن بيشتر و يک درصد افزايش يافته است.  

در مجموع شش ماهه ابتدايي امسال ۵۱ هزار تن مجموع مقاطع طويل فولادي وارد شده است که نسبت به همين مدت در سال گذشته ۳۴ درصد افزايش يافته و از ۳۸ هزار تن به ۵۱ هزار تن رسيده است.

طبق آمار، واردات شمش فولادي (فولاد مياني شامل اسلب، بيلت و بوم) در مدت مذکور سال جاري نسبت به واردات آن طي شش ماهه ابتدايي سال گذشته تغييري نکرده و همان ۳۰۰۰ تن باقي‌مانده است.  

همانطور که اشاره شد، کشور از واردات آهن اسفنجي بي‌نياز است و همچنان واردات اين محصول معدني صفر است.

انتهاي پيام