سناريو نگاري و تحليل سناريوهاي شناور در امکان سنجي پروژه هاي نفت،گاز ، پتروشيمي

تاریخ انتشار : 1400/08/02

پنل هاي تخصصي همزمان با نمايشگاه معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري و توسعه حوزه هاي نفت،گاز، پتروشيمي و انرژي هاي تجديدپذير در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کشور ( IF EEX2021 ) مورخه 3الي 5 آبان ماه در مرکز همايش هاي کيش

 

سناريو نگاري و تحليل سناريوهاي شناور در امکان سنجي پروژه هاي نفت،گاز ، پتروشيمي، مطالعه موردي پروژه الماس ماهشهر


با مشارکت شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس و حضور نمايندگاني از :
شرکت مديريت توسعه صنايع پتروشيمي، شرکت پتروشيمي الماس ماهشهر

چهارشنبه 5 آبان ماه ساعت11:30 سالن خوارزمي

 

پنل سناريونگاري و تحليل سناريوهاي شناور درامکان ‏سنجي پروژه ‏هاي نفت،گاز و پتروشيمي با مشارکت شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس و حضور مديران‏عامل شرکت مديريت توسعه صنايع پتروشيمي و شرکت پتروشيمي الماس ماهشهر برگزار مي ‏شود و ما در اين پنل، تحليل يک پروژه سرمايه گذاري پتروشيمي را بررسي کرده و تلاش مي ‏کنيم با تصويرسازي پروژه‏ هاي سرمايه‏ گذاري از نظر ابعاد مختلف بازار، فني و مالي پروژه را بررسي و به چالش بکشيم.
تمامي پروژه ‏هاي سرمايه ‏گذاري در حوزه نفت و گاز ابتدا از بخش بازار بررسي مي ‏شوند. در مطالعات بازار تلاش مي ‏شود پيش ‏بيني درستي از قيمت مواد اوليه، خوراک، محصولات و روند قيمت ‏گذاري آن‏ ها در سال ‏هايي که پروژه به بهره ‏برداري رسيده انجام گرفته و نيازها و خلاهاي بازار شناسايي گردد. پس از مطالعات بازار پروژه سرمايه ‏گذاري از منظر فني مورد ارزيابي و برآورد قرار مي ‏گيرد. هزينه‏ ها و منابع نيازمند برآورد گرديده و بخش هاي فني و ساختار فني کنار هم قرار مي‏ گيرند تا بتوانند محصولات با کيفيت و ظرفيت پيش‏بيني‏ شده را در بخش بازار فراهم کنند. در پايان مطالعات، مباحث مالي انجام مي‏ گيرد، محصولي که در بخش بازار پيش بيني شده و با بخش فني قابل توليد است، مورد مطالعه قرار گفته و محاسبات انجام شده بايد نشان دهد که توليد محصول از منظر اقتصادي داراي سوددهي بوده و با نمايش روند محصول تا 10 الي 20 سال توجيه ‏پذيري طرح را با اثبات برساند.


کشور ما در پروژه ‏هاي سرمايه ‏گذاري دچار بحران است و ريشه بحران‏ ها از ريسک‏ هايي نشات مي ‏گيرد که عدم شناخت و مقابله صحيح با آن ‏ها مي ‏تواند موفقيت يک پروژه را با خطر مواجه سازد. ريسک‏ هايي همچون افزايش قيمت دلار و هزينه‏ هاي ساخت به دليل افزايش تورم و يا طولاني ‏تر شدن دوران ساخت پروژه که مي‏توانند توجيه ‏پذيري يک طرح را با شکست روبرو کنند.


در مقابله با ريسک ‏هاي موجود در پروژه ‏هاي سرمايه گذاري، سناريونگاري و تحليل سناريوهاي شناور به عنوان يکي از ابزارهاي شناخت و ارزيابي ريسک مطرح مي ‏باشد. تعريف سناريوهاي مختلف بر اساس محدوديت ها، موانع يا فرصت‏ ها مي ‏توانند برنامه ‏ريزي براي يک پروژه سرمايه ‏گذاري را بهبود بخشيده و شرايط پروژه را در شرايط متفاوت پيش از احداث و اجرا بررسي نمايند.


ما پروژه ‏ها را بر اساس متغيرها، موانع، خوراک ‏ها يا محصولات مختلف مورد بررسي قرار داده و بر اساس محدوديت ‏هايي همانند خوراک، منابع، زمين و... سناريوهاي مختلفي را طراحي مي ‏کنيم و در مواردي حجم محصولات را بر اساس نياز بازار افزايش يا کاهش داده و يا تنوع محصولات را از لحاظ تصوير و ابعاد مختلف بررسي مي ‏کنيم. پس از اجراي اين محاسبات و برآورد سناريوهاي طرح و مطالعات مرتبط با هر کدام از آن ‏ها، سناريوهاي بهينه جهت سرمايه ‏گذاري تعيين مي ‏گردد. به عنوان مثال ممکن است پروژه ‏اي با تاخير در زمان اجرا، سوددهي خود را از دست بدهد و يا ارائه تغييراتي در ظرفيت محصولات طرح بتواند نفع حاصل از پروژه را افزايش دهد که تمام اين موضوعات در پنل پيش رو مورد بررسي قرار مي ‏گيرد.