نسبت تسهيلات به سپرده‌هاي بانکي افزايش يافت

تاریخ انتشار : 1400/08/05

نسبت تسهيلات به سپرده‌هاي بانکي در خرداد ۱۴۰۰ بعد از کسر سپرده قانوني ۸۱.۵ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پايان سال قبل، به ترتيب ۳.۷ و ۱.۳ واحد درصد افزايش نشان مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، گزارش وضعيت کل مانده سپرده‌ها و تسهيلات ريالي و ارزي بانک‌ها و مؤسسات اعتباري به تفکيک استان در پايان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ حاکي از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۴۳۱۴۹.۴ هزار ميليارد ريال بوده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۳۸۲۳.۴ هزار ميليارد ريال (۴۷.۱ درصد) و نسبت به پايان سال قبل معادل ۴۳۹۴.۸ هزار ميليارد ريال (۱۱.۳ درصد) افزايش نشان مي‌دهد. بيش‌ترين مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۲۳۷۹۶.۱ هزار ميليارد ريال و کم‌ترين مبلغ مربوط به استان کهگيلويه و بويراحمد معادل ۱۰۴.۹ هزار ميليارد ريال است.

مانده کل تسهيلات بالغ بر ۳۱۷۴۶ هزار ميليارد ريال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۱۰۵۰.۱ هزار ميليارد ريال (۵۳.۴ درصد) و نسبت به پايان سال قبل ۳۸۲۳.۳ هزار ميليارد ريال (۱۳.۷ درصد) افزايش داشته است. بيش‌ترين مبلغ تسهيلات مربوط به استان تهران با مانده ۲۰۸۶۸.۷ هزار ميليارد ريال و کم‌ترين مبلغ مربوط به استان کهگيلويه و بوير احمد معادل ۹۸.۵ هزار ميليارد ريال است.

شايان ذکر است نسبت تسهيلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانوني ۸۱.۵ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پايان سال قبل، به ترتيب ۳.۷ و ۱.۳ واحد درصد افزايش نشان مي‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۵.۸ درصد و در استان کهگيلويه و بويراحمد ۱۰۵.۸ درصد است.

بانک مرکزي تاکيد کرده است که يکي از علل مهم بالا بودن رقم تسهيلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزي بسياري از شرکت‌ها و مؤسسات توليدي ساير استان‌ها در استان تهران بيان شده و عمده فعاليت‌هاي بانکي آنها از طريق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباري استان تهران انجام مي‌شود.