رشد ۴۳ درصدي تجارت خارجي ايران

تاریخ انتشار : 1400/08/08

رئيس کل گمرک ايران از رشد ۴۳ درصدي تجارت خارجي ايران در هفت ماهه امسال خبر داد.

به گزارش ايبِنا، مهدي مير اشرفي رئيس کل گمرک ايران گفت: در نخستين ماه از نيمه دوم سال ۱۴۰۰، رشد تجارت خارجي همچنان ادامه دارد و در هفت ماهه امسال، بيش از ۹۸ ميليون تن کالا به ارزش ۵۴ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار بين ايران و کشورهاي جهان مبادله شده است.

وي افزود: مقايسه آمار تجارت خارجي کشور در اين مدت با مدت مشابه سال ۹۹، حاکي از رشد ۱۶.۵ درصد در وزن و ۴۳ درصد در ارزش مجموع کالاهاي مبادله شده بين کشورمان با ساير شرکاي تجاري است.

ميراشرفي اضافه کرد: از کل ۹۸ ميليون و ۷۰۰ هزار تن کالاهاي صادراتي و وارداتي در مدت مذکور، ۷۵ ميليون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۷ ميليارد و يکصد ميليون دلار به صادرات اختصاص داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از حيث وزن ۱۵ درصد و از لحاظ ارزش ۴۷ درصد رشد نشان مي‌دهد.

رئيس کل گمرک ايران با قدرداني از تلاش توليدکنندگان و تجار براي افزايش صادرات و تأکيد بر رفع موانع و مشکلات فعالان اين دو بخش، گفت: در هفت ماهه سال‌جاري، ۲۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار از طريق گمرکات کشور وارد شد که در مقايسه با مدت مشابه سال ۹۹ از نظر وزن ۲۱ درصد و از لحاظ ارزش ۳۸ درصد افزايش داشت.

معاون وزير اقتصاد تصريح کرد: بخش اعظم کالاهاي وارداتي به کشور را کالاهاي اساسي، ماشين‌آلات و قطعات صنعتي و نهاده‌ها و اقلام واسطه‌اي توليد تشکيل مي‌دهد.

وي افزود: پنج مقصد مهم صادرات کالاهاي ايراني در مدت مذکور، چين با ۱۶ ميليون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار، عراق با ۱۹ ميليون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۵ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار، ترکيه با ۱۱ ميليون تن به ارزش ۳ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار، امارات با ۶ ميليون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار و افغانستان با ۲ ميليون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش يک ميليارد و يکصد ميليون دلار بودند.

رئيس کل گمرک ايران ۱۰ قلم نخست صادرات کشورمان در اين مدت را گاز طبيعي، متانول، پلي‌اتيلن، محصولات نيمه تمام آهني، پروپان مايع، شمش آهن، ميله‌هاي آهني، اوره، کاتد مس و قير عنوان کرد.

ميراشرفي افزود: از مجموع کالاهاي وارداتي به کشور در اين مدت، ۱۶ ميليون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۱۱ ميليارد دلار را کالاهاي اساسي تشکيل مي‌دهد که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از حيث وزن ۷۱ درصد و از لحاظ ارزش ۴۰ درصد افزايش يافته است.

وي همچنين گفت: براي واردات ۱۴ ميليون و ۴۰۰ هزار تن از کالاهاي اساسي به ارزش ۸ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار، ارز ترجيحي تعلق گرفته است که ميزان آن در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن کالاها ۶۱ درصد و از نظر ارزش ۳۲ درصد رشد داشته است.

رئيس کل گمرک پنج کشور مبدأ واردات کالا به ايران را امارات با ۶ ميليون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۸ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار، چين با يک ميليون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۶ ميليارد و يکصد ميليون دلار، ترکيه با ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۲ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار، آلمان با ۵۱۲ هزار تن به ارزش يک ميليارد دلار و سوئيس با يک ميليون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش يک ميليارد دلار برشمرد و گفت: تلفن همراه، ذرت دامي، گندم، دانه سويا، روغن آفتابگردان، کنجاله سويا، جو، برنج، شکر و روغن پالم ده قلم عمده کالاهاي وارداتي در اين مدت بودند.

ميراشرفي درخصوص آمار ترانزيت خارجي کالا از قلمرو کشورمان نيز گفت: در هفت ماهه امسال ۶ ميليون و ۹۴۸ هزار تن انواع کالا از طريق خاک ايران ترانزيت شد که در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۱ درصد رشد داشت.