جزئيات زمان اجراي کامل قانون جديد چک

تاریخ انتشار : 1400/08/08

رئيس کل بانک مرکزي گفت: تا قبل از پايان آبان امسال، درباره بخش‌هاي باقي مانده از قانون جديد چک و زمان اجراي کامل اين قانون، اطلاع رساني خواهيم کرد.

به گزارش ايبِنا، دکتر علي صالح آبادي پس از نشست با فعالان اقتصادي در اين باره که قانون جديد چک با وجود اينکه بر اساس تکليف قانوني، ماه‌ها قبل بايد به طور کامل اجرايي مي‌شد افزود: در قانون جديد چک ۱۷ تکليف ديده شده که ۱۱ مورد از آن اجرايي شده و تنها ۶ مورد باقي مانده است.

وي اضافه کرد: تکاليف باقي مانده قانون چک مانند چک الکترونيک، به زيرساخت‌هايي نياز دارد که تامين آن زمان بر و محتاج کار بيشتري است.

رئيس کل بانک مرکزي گفت: ۶ مورد باقي مانده از تکاليف جديد قانون چک نياز به کار فني بيشتر و سنگين تري دارد که در اين باره کارگروهي تشکيل داديم تا پس از بررسي ها، زمان تکميل آن را اعلام کنند.

صالح آبادي افزود: تا قبل از پايان آبان، به صورت شفاف درباره جزئيات تکاليف اجرا شده و نوع تکاليف باقي مانده و زمان اجرايي شدن آن‌ها اطلاع رساني خواهم کرد.

رئيس کل بانک مرکزي درباره نشست با فعالان اقتصادي با بيان اينکه امروز فعالان اقتصادي از اتاق‌هاي بازرگاني سراسر کشور و نمايندگان صنايع بزرگ حضور داشتند افزود: از ابتداي حضور در مسئوليت بانک مرکزي مايل بودم از ديدگاه‌هاي فعالان اقتصادي در تدوين سياست‌هاي ارزي، ريالي و اعتباري استفاده کنم بنابراين فعالان اقتصادي هم بايد از طريق رويه‌هاي نظام‌مند پيشنهادهاي خود را به بانک مرکزي ارائه کنند، ما هم در حوزه‌هاي مختلف از افراد متخصص و خبره در تشکيل کميته‌هاي مشترک استفاده مي‌کنيم ضمن اينکه بنا داريم مسئولان بانکي هم در اين کميته‌ها حضور داشته باشند تا از ديدگاه‌هاي آن‌ها نيز در تدوين مقررات استفاده شود.

صالح آبادي گفت: در اين نشست فعالان اقتصادي درباره سامانه‌هاي موجود از جمله ارتقاء سامانه‌هاي ارزي، پيشنهادهاي خوبي ارائه کردند ضمن اينکه اعتقاد داشتند بايد از ظرفيت‌هاي بازار پول و سرمايه به صورت مشترک استفاده کنيم که ما هم از آن استقبال کرديم تا با بازار سرمايه در تعامل باشيم و دو بازار پول و سرمايه به صورت مکمل کار تامين مالي بنگاه‌ها را انجام دهند.

وي افزود: تملک واحدهاي توليدي توسط بانک‌ها نکته ديگري بود که از سوي فعالان اقتصادي مطرح و مقرر شد دستورالعملي در اين زمينه تهيه و در جلسه آينده شوراي پول و اعتبار مطرح و تصويب شود البته با ساز و کارهايي که در اين دستورالعمل پيش بيني خواهد شد روند بازگشت بنگاه‌هاي تعطيل شده و داراي مشکل را به چرخه توليد تسهيل خواهيم کرد.

رئيس کل بانک مرکزي همچنين در نشست با فعالان اقتصادي نيز گفت: اميدواريم اقدامات در دستور کار ما در عمل و به دور از کار رسانه‌اي باشد و با اين اقدامات تحولات مثبت را در فضاي اقتصادي کشور شاهد باشيم.

صالح آبادي با بيان اينکه بسيار به بهبود اوضاع اقتصادي کشور خوشبين هستم افزود: دولت، مجلس و قوه قضاييه، نگاه مثبت به حل مشکل دارند که اميدواريم با اقدامات هماهنگ اين سه قوه هم مشکل فعالان اقتصادي حل شود و هم وضع اقتصاد کشور بهبود يابد.

وي گفت: البته فعالان اقتصادي که هميشه کمک کننده بودند اکنون هم بايد کمک کنند، زيرا ما در بانک مرکزي بدون کمک شما فعالان اقتصادي نمي‌توانيم کاري را از پيش ببريم بنابراين کمک کنيد تا نشست‌هاي اين چنيني نتيجه بخش باشد.

  •