سينگال منفي از آمار صنعت

تاریخ انتشار : 1400/08/18

بررسي گزارش آماري، روند هشدارآميزي را از عملکرد بخش صنعت در مهرماه سال جاري نشان مي‌دهد، زيرا رشد شاخص توليد صنعتي شرکت‌هاي بورسي پس از ثبت ۱۶ ماه رشد مثبت، منفي شده است.

به گزارش ايسنا، پژوهشکده پولي و بانکي کشور، ماهانه وضعيت توليد شرکت‌هاي صنعتي از ابعادي مختلفي چون شاخص توليد صنعتي ماهانه، تحليل موجودي انبار، محدوديت مالي و رشد صنعت، سودآوري و ... بررسي مي‌کند  که طبق آن شاخص توليد صنعتي شرکت‌هاي بورسي در مهر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱٫۴ درصد کاهش داشته است و رشد منفي شاخص توليد در مهرماه که بعد از ۱۶ ماه رشد مثبت شاخص ثبت شد را مي‌توان ادامه روند نزولي رشد اين شاخص دانست که از تيرماه سال جاري شروع شده است. 
 
در بين صنايع، توليد در صنايع صادرات‌محور و صنايع توليدکننده کالاهاي واسطه‌اي در مهرماه کاهش بيشتري نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و در عوض رشد توليد در صنايع توليدکننده کالاهاي مصرفي و صنايع وابسته به واردات در اين دوره عليرغم کاهش نرخ رشد توليد کماکان مثبت بوده است. 

سينگال

 

در بخش ديگري از اين گزارش، پژوهشکده پولي و بانکي از آنجا که تغييرات در موجودي انبار محصولات، علاوه بر اينکه تحليل بهتري از علت تغييرات توليد صنعت مربوطه ارائه مي‌دهد،  چون شاهدي از وضعيت بازار و تقاضا نيز ارائه مي‌کند تا از اين طريق بتوان به پيش‌بيني روند آتي توليد  پرداخت، به سراغ تحليل موجودي انبار شرکت‌هاي صنعتي رفته است. 

تحليل موجودي انبار صنايع نشان مي‌دهد که در پنج ماهه اخير از خرداد تا مهر امسال، موجودي انبار در بخش صنعت به طور متوسط افزايش را نشان مي‌دهد.

به عبارت ديگر، رشد فروش در ماه‌هاي اخير کمتر از رشد توليد بوده است که اين  افزايش موجودي انبار در پنج ماه متوالي همچنين مي‌تواند پشتوانه ضعيف تقاضا از رشد بيشتر توليد صنعتي در شرايط فعلي را نشان دهد.

سينگال

جزئيات اين تحليل بيانگر اين است که موجودي انبار صنعت خودروسازي در مرداد تا مهرماه امسال به ترتيب ۹.۴ ، ۵٫۵ و ۵٫۲ درصد کاهش داشته است.  

همچنين، رشد منفي توليد صنايع کاني‌هاي فلزي و دارويي در مهرماه به همراه افزايش موجودي انبار در اين صنايع نشان از کاهش قابل توجه تقاضا و فروش در اين صنايع دارد.

علاوه بر اين، صنعت محصولات شيميايي در مهرماه افزايش قابل توجه در موجودي انبار داشته است که با توجه به رشد توليد نزديک به صفر دراين صنعت، مي‌توان گفت که فروش شرکت‌هاي اين صنعت در ماه اخير نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است. 

البته با توجه به اينکه در فصول سرما معمولا محدوديت‌هايي براي تامين خوراک پتروشيمي‌ها تعيين مي‌شود، اين افزايش در موجودي انبار در اين صنعت مي‌تواند استراتژيک و در راستاي تامين کمبود توليد دوره‌هاي آتي باشد.

در بخش ديگري از اين گزارش، براي بررسي تاثير محدوديت‌هاي مالي بر روند توليد شرکت‌هاي صنعتي آن‌ها به دو دسته شرکت‌هاي با محدويت مالي شديد و کم تقسيم شده‌اند که از خرداد تا مهر ماه سال جاري محدوديت مالي عامل تفاوت معني‌داري در رشد توليد بين شرکت‌ها نبوده و تغييرات رشد توليد شرکت‌هاي در هر دو گروه (داراي محدوديت مالي شديد و کم) بسيار نزديک به هم و در يک راستا بوده است.
 
علاوه بر اين، بررسي صورت‌هاي مالي شش ماهه شرکت‌ها نشان مي‌دهد که در بين صنايع مهم مانند سنوات اخير شرکت‌هاي خودروسازي و ساخت قطعات بدترين وضعيت را از نظر سودآوري دارند؛ به صورتي که تنها صنعتي هست که جمع سود خالص شرکت‌هاي آن منفي مي‌شود.

 البته با توجه به کاهش زيان تجميعي صنعت و کاهش تعداد شرکت‌هاي زيانده دو فصل اخير نسبت به مدت مشابه سال قبل به نظر مي‌رسد روند سودآوري اين صنعت بهتر شده است.

صنعت محصولات غذايي و محصولات دارويي نيز به ترتيب بدترين وضعيت سودآوري را در سال جاري داشتند، به طوري که ارزش حقيقي سود آنها در شش ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و منفي ۱۶ درصد و صفر درصد بوده است (سود اسمي کمتر از تورم رشد کرده است) و تعداد شرکت‌هاي زيان ده آنها نيز افزايش داشته است. 

اين کاهش سود حقيقي مي‌تواند به دليل قيمت‌گذاري دولتي و غير بازاري در کالاهاي ضروري باشد و در طرف مقابل، صنعت فلزات اساسي و محصولات شيميايي با رشد اسمي سود بالاي ۱۰۰ درصد جز سودآورترين صنايع بودند.

 

سينگال