رشد قرض‌الحسنه پس‌انداز و کاهش سپرده‌هاي مدت‌دار در نظام بانکي

تاریخ انتشار : 1400/08/23

تهران- ايرنا- بررسي آمارها نشان مي‌دهد در شهريور امسال، حجم سپرده‌هاي قرض‌الحسنه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۹ درصد رشد و سپرده‌هاي سه ساله ۵۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش روز يکشنبه ايرنا، نقدينگي همواره از عوامل مهم تورم‌زاست، بنابراين دولت‌ها در تلاش هستند نقدينگي سرگردان افراد را به محل‌هايي هدايت کنند تا پول نقد را از دسترس مردم دور نگه دارند. براي اين منظور سود انواع سپرده‌ها را تغيير مي‌دهند تا از اين طريق مسير نقدينگي که شامل پول و شبه پول است را کنترل و به تبع آن تورم را مهار کنند.

منظور از پول، اسکناس، کارت‌هاي اعتباري و دارايي قابل دريافت از طريق چک است و شبه پول نوعي از سپرده‌هاي مدت‌دار به شمار مي‌رود که امکان نقدشوندگي و هزينه کردن آن امکان پذير نيست، بنابراين ابزار مفيد و جذابي براي کنترل تورم به شمار مي‌رود. شبه پول شامل قرض الحسنه پس‌انداز، کوتاه‌مدت، يک ساله، دوساله، سه ساله، چهارساله و پنج ساله است.

بررسي آمار بانک مرکزي نشان مي‌دهد، حجم نقدينگي در شهريورماه امسال چهار هزار و ۶۷ هزار ميليارد تومان بوده که هشت هزار و ۱۶۴ هزار ميليارد تومان آن مربوط به پول و سه هزار و ۲۵۱ هزار ميليارد تومان آن به شبه پول تعلق داشته است.

ميزان شبه‌پول در اسفندماه سال گذشته ۲ هزار و ۷۸۵ هزار ميليارد تومان و در شهريورماه سال گذشته ۲ هزار و ۲۹۵ هزار ميليارد تومان بوده است.

همچنين رشد شبه پول در شهريورماه امسال نسبت به شهريور سال گذشته ۴۱.۶ درصد و نسبت به اسفند سال گذشته ۱۶.۷ درصد است.

بررسي آمارها نشان مي‌دهد ميزان سپرده‌هاي قرض‌الحسنه پس انداز در شهريورماه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۹ درصد  افزايشي بود. براساس آمار اين شاخص از رقم ۱۷۰ هزار ميليارد تومان در شهريور سال گذشته به رقم ۲۵۴ هزار ميليارد تومان در شهريور امسال رسيد.

براساس اين گزارش سپرده‌هاي کوتاه مدت در شهريور ماه امسال رشد ۳۵ درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت. براين اساس يک هزار و ۱۶۶ هزار ميليارد تومان سپرده کوتاه مدت در بانک‌ها سپرده‌گذاري شده است. در مقابل سپرده‌هاي يک ساله ۷.۲ درصد و سپرده‌هاي سه سال، ۵۰ درصد کم شده است.

ميزان سپرده‌هاي چهارساله و پنج ساله در شهريورماه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتيب ۷.۱ درصد و ۱۸.۷ درصد کم شده است.

رشد​​​​​