خاندوزي: بانک‌ها فهرست ابر بدهکاران را در سايت خود منتشر کنند

تاریخ انتشار : 1400/08/24

تهران - ايرنا - سيد احسان خاندوزي وزير امور اقتصادي و دارايي در توئيتي درمورد انتشار اسامي ابربدهکاران نوشت: در نامه رسمي به بانک مرکزي خواستيم که بطور مستمر فهرست ابربدهکاران را در سايت خود منتشر کنند.

به گزارش يکشنبه شب ايرنا، خاندوزي در اين توئيت نوشت: در اين نامه از بانک مرکزي خواستيم که بانک ها هرسه ماه فهرست ابربدهکاران را در سايت خود منتشر کنند.  

وي افزود: انتشار اسامي ابربدهکاران موجب مي شود تا به جاي اشخاص معدود، دسترسي به تسهيلات براي طيف وسيعتري از توليدکنندگان و مردم فراهم آيد.

در نامه خاندوزي به صالح آبادي رئيس بانک مرکزي آمده است: بانک ها و موسسات اعتباري مکلف شوند مشخصات تسهيلات گيرنده يا متعهد، توجيه بانک براي تخصيص منابع، مبلغ تسهيلات يا تعهدات، ميزان بازپرداخت، مانده بدهي، نرخ سود، نوع کلي تضامين را منتشر کنند.
در اين نامه همچنين آمده است: بانک و موسسات اعتباري مکلف هستند که آخرين اقدامات موسسه اعتباري براي وصول مطالبات در خصوص کليه اشخاص حقيقي و حقوقي و ذينفعان واحد و اشخاص مرتبط با آنها که مانده بدهي غيرجاري آنان اعم از بدهي تسهيلاتي يا تعهدات ارزي يا ريالي بيش از سقف مقرر در آيين نامه تسهيلات و تعهدات کلان و همچنين ضوابط مقرر در آيين‌نامه تسهيلات و تعهدات اشخاص مرتبط مصوب شوراي پول و اعتبار در هر موسسه اعتباري است، در پايگاه اطلاع رساني رسمي خود براي اطلاع عموم به صورت گزارش هاي ۳ ماهه در پايان هر فصل منتشر کنند.