فروش بيش از ۷۵ هزار ميليارد ريال اوراق در حراج نوزدهم

تاریخ انتشار : 1400/08/26

تهران- ايرنا- براساس اعلام بانک مرکزي در نوزدهمين حراج اوراق بدهي دولتي ۷۵.۳ هزار ميليارد اوراق فروخته شد. 

به گزارش سه‌شنبه شب ايرنا، بانک مرکزي نتيجه نوزدهمين حراج اوراق بدهي که امروز برگزار شد را منتشر کرد.

در اين حراج تعداد سه بانک و موسسه اعتباري غيربانکي شرکت و سفارش‌هاي خود را در مجموع به ارزش ۹.۲ هزار ميليارد ريال را از طريق سامانه بازار بين بانکي ثبت کردند.

در پي اين ثبت سفارش وزارت امور اقتصادي و دارايي با فروش ۹.۲ هزار ميليارد ريال اوراق موافقت کرد. براساس اين گزارش ارزش اوراق فروش رفته به خريداران حقيقي و حقوقي در بازار سرمايه ۶۶.۱ هزار ميليارد ريال بود. در مجموع در حراج نوزدهم ۷۵.۳ هزار ميليارد اوراق بهادار دولتي فروخته شد. 

به گزارش بانک مرکزي، حراج بيستم اوراق نيز سه شنبه دوم آذرماه ۱۴۰۰ برگزار مي‌شود. 

اوراق عرضه شده در حراج بيستم مرابحه عام، کوپن‌دار و با تواتر پرداخت سود ۶ ماهه است. 

سفارش بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي در حراج بيستم از طريق سامانه بازار بين بانکي ارسال خواهد شد. مهلت ارسال سفارش‌ها نيز تا ساعت ۱۲ روز يکشنبه ۳۰ آبان ماه خواهد بود. 

در اين حراج آراد ۹۲ با سررسيد آبان ماه ۱۴۰۲ و نرخ سود اسمي ساليانه ۱۶ درصد و به قيمت هر ورقه يک ميليون ريال خواهد بود. مبلغ عرضه ۲۰.۹ هزار ميليارد ريال خواهد بود. 

وزارت امور اقتصادي و دارايي الزامي به پذيرش همه پيشنهادات دريافتي يا فروش کليه اوراق عرضه‌شده در حراج را ندارد. بانک مرکزي سفارشات دريافت‌شده را به منظور تصميم‌گيري به آن وزارتخانه ارسال و وزارتخانه مزبور نسبت به تعيين سفارش‌هاي برنده اقدام مي‌کند. در نهايت، عرضه اوراق به تمامي برندگان انجام مي شود. بانک مرکزي بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مجاز به خريد و فروش اوراق مالي اسلامي دولت در بازار ثانويه اوراق است. کارگزاري اين بانک ضمن تامين‌ زيرساخت معاملات و برگزاري حراج، تعهدي نسبت به حجم و قيمت اوراق مالي اسلامي دولتي فروش‌رفته نداشته و اوراق مزبور را در بازار اوليه به منظور تامين مالي دولت خريداري نخواهد کرد.

به گزارش ايرنا، در هجدهمين مرحله حراج اوارق مالي و اسلامي تمامي اوراق عرضه شده توسط بانک‌ها و ساير خريداران حقيقي و حقوقي خريداري شد. ارزش فروش اوراق مالي و اسلامي دولتي ۱۰۸ هزار ميليارد ريال بود