جزئيات خدمت جديد بانک مرکزي اعلام شد

تاریخ انتشار : 1400/08/29

مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي گفت: سامانه پل خدمتي جديد در حوزه تراکنش‌هاي ريز مقدار است و بانک‌هايي که به اين اکوسيستم پيوسته‌اند، از طريق سه کانال مي‌توانند اين خدمت را ارائه کنند.

به گزارش ايبِنا؛ به تازگي معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي از رونمايي از سامانه پل با هدف سهولت در استفاده از خدمات نقل و انتقال وجوه در آذرماه سال جاري خبر داد ه و عنوان کرده است که از سال گذشته براي عملياتي‌سازي اين سرويس با بانک‌ها هماهنگي‌هاي وسيعي آغاز شده است و در حال حاضر بانک‌هاي ملي، ملت، آينده، صادرات، کشاورزي، پارسيان، سامان، دي، توسعه تعاون، پاسارگاد و خاورميانه از مرحله آزمون‌هاي نهايي عبور کرده‌اند و بنابر پيش‌بيني مديران اين پروژه، شاهد عملياتي شدن سامانه پل در ماه آتي خواهيم بود.

در اين باره، داوود محمدبيگي مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا در خصوص جزئيات سامانه پل با اشاره به اينکه اين سامانه يکي از سيستم‌هايي است که مبتني بر حساب کار مي‌کند، اظهار داشت: اين خدمت جديد، از منظر کارکردي و همچنين از منظر مشتري، خيلي شبيه به انتقال وجه کارت به کارت است. منتهي مبدا و مقصد تراکنش‌ها در اين سامانه، حساب به جاي شماره کارت است.

وي با اشاره به اينکه به نظر مي‌رسد مشتري روي اين موضوع حساسيتي نداشته باشد، به ابعاد مثبت اين سامانه پرداخت و گفت: سيستم جديد براي انتقال وجه، مشکلات کارت به کارت را ندارد زيرا شماره حساب محدوديت‌هاي شماره کارت را ندارد. (در حقيقت شماره کارت جزو اقلام اطلاعاتي حساس است ولي شماره حساب را براي نقل و انتقال وجه به راحتي مي‌توان در اختيار يکديگر قرار داد).

مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي ادامه داد: از منظر کارمزدي هم تلاش شده رقم کارمزد نسبت به سازوکار کارت به کارت، بسيار کمتر (نصف رقم کارمزد تراکنش کارت به کارت) باشد تا مشتري براي استفاده از اين سامانه ترغيب شود.

وي افزود: از بُعد بانک‌ها هم با توجه به اينکه تسويه اين تراکنش ها به صورت روزانه انجام خواهد شد، براي بانک ها نيز اين سامانه و خدمت، مقرون به صرفه است. چون با توجه به بدهکار و بستانکار، منابع بين بانکي در همان روز تراکنش جابجا مي شود.

محمدبيگي ادامه داد: از سوي ديگر بايد توجه داشت که انتقال وجه از طريق اين خدمت بانکي، به صورت کاملا آني است. يعني هر زماني که شما تراکنش را از طريق سامانه پل انجام دهيد، همان لحظه پول به حساب دريافت کننده وجه منتقل مي‌شود. همچنين نسبت به تراکنش کارت به کارت، يک سري امکانات در خصوص پيگيري و رهگيري تراکنش دارد. يعني اينکه ارائه دهنده خدمت، به لحظه مي‌تواند متوجه شود که آيا پول به حساب منتقل شد يا خير.

وي خاطرنشان کرد: در اين خدمت تاييده‌هايي که در بحث انتقال تراکنش داده مي‌شود مثل تراکنش کارت به کارت نيست؛ زيرا بعضا در تراکنش کارت به کارت، ممکن است پول منتقل شود ولي تراکنش ناموفق باشد و دوباره پول به حساب برگردد. بنابراين تلاش کرديم اين مشکلات را در اين خدمت جديد، رفع کنيم. در نتيجه هم از بُعد بانکي و هم از بُعد خدمت و کارکرد مشتري، مزايايي را نسبت به تراکنش کارت به کارت دارد.

اين مقام مسئول در بانک مرکزي در پاسخ به اين سوال که چه زماني اين سامانه راه‌اندازي مي‌شود، هم اظهار داشت: حدود ۱۲ بانک در حال حاضر آماده هستند و بنا داريم در آذرماه طي يک مراسم رونمايي اين کار را با همان بانک‌ها شروع کنيم و در خصوص بقيه بانک‌ها هم در تلاش هستيم تا سريع‌تر به اين اکوسيستم بپيوندند.

به گفته محمدبيگي، در نهايت چون حساب مبدا و مقصد کاملا شناسايي مي‌شود، تلاش شده تا يک سري مشکلاتي که در بحث تراکنش‌هاي کارتي همچون کارت‌هاي اجاره‌اي داريم را در اين خدمت جديد نداشته باشيم، تا کساني که احتمالا قصد سواستفاده از اين اکوسيستم را دارند، پيشگيري‌هاي لازم را داشته باشيم.

مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي در ادامه اظهار داشت: اين خدمت جديد در حوزه تراکنش‌هاي ريزمقدار و خرد قرار مي‌گيرد؛ يعني سقف آن رقم ۱۵ ميليون تومان است. واقعيت اين است که تا به امروز، براي انتقال وجه حساب به حساب، بستر ساتنا را براي اين انتقال داريم که به صورت تقريبا آني (زير يک ساعت) انجام مي‌شود، همچنين پايا را براي مبالغ کمتر از ۵۰ ميليون تومان داريم که تسويه هاي آن به صورت دوره‌اي است. بنابراين سامانه پل يک خدمت جديد محسوب مي‌شود که از بُعد بانکي بسيار شبيه خدمت ساتنا و پاياست ولي از منظر مشتري خيلي شبيه به خدمت کارت به کارت است.

محمدبيگي افزود: عملا در حال حاضر اگر يک مشتري بخواهد مبلغي کمتر از ۱۵ ميليون تومان را از يک حساب به حساب ديگري منتقل بکند به غير از پايا و کارت به کارت راه حل ديگري نداشت. الان اين خدمت، امکان جديدي است که مشتريان از آن مي‌توانند بهره مند شوند. اگرچه بايد تاکيد کرد که کماکان خدمت کارت به کارت را داريم و اين انتخاب مشتري است که از اين خدمت استفاده مي کند يا خير. منتهي با توجه به مزاياي گفته شده و احتمالا تبليغاتي که بانک‌ها شروع خواهند کرد، به نظر مي‌رسد در آينده جايگزين مناسبي براي خدمت کارت به کارت باشد.

وي با بيان اينکه ساتنا، پايا و کارت به کارت کماکان به شکل کنوني، فعال هستند و مشتري مي تواند از آن ها نيز استفاده بکند، تاکيد کرد: در کل از ُبعد مردم و مشتري‌ها، يک خدمت جديد در کنار خدمات ديگر بانکي است و مشتري مي‌تواند بين اين خدمات، انتخاب کند.

محمدبيگي در خصوص اينکه براي استفاده از اين سامانه چه سازوکاري وجود دارد نيز گفت: الان در حاضر بانک‌هايي که به اين اکوسيستم پيوسته‌اند، از طريق سه کانال مي‌توانند اين خدمت را به مشتري ارائه کنند؛ يا از طريق کانال شعبه به صورت مراجعه حضوري (که خيلي پسنديده نيست)، يا کانال اينترنت بانک و يا از طريق موبايل بانک امکان استفاده از اين خدمت جديد فراهم خواهد شد.

وي افزود: منتهي اين امکان وجود دارد که همچون خدمت کارت به کارت، از طريق بانک‌ها اين خدمت در اختيار فين‌تک‌ها نيز قرار بگيرد تا ضريب نفوذ را بالا ببرند. البته فعلا در فاز اوليه، روي اين موضوع که خدمت جديد را خارج از شبکه بانکي نيز ارائه کنيم، تمرکز نکرده‌ايم. بنابراين الان از طريق همراه بانک، اينترنت بانک و مراجعه حضوري در شعبه، اين خدمت جديد ارائه خواهد شد و در فازهاي آتي مي‌توانيم اين خدمت را از طريق بانک‌ها، در اختيار فين‌تک‌ها نيز قرار دهيم.

وي تاکيد کرد: در حقيقت با اجراي اين خدمت جديد، کل پکيج تراکنش‌هاي حساب به حساب در شبکه بانکي، کامل مي‌شود. يعني از يک ريال تا سقف غيرحضوري يعني يک ميليارد ريال (از طريق ساتنا)، پوشش داده خواهد شد. بنابراين با سامانه پل، بخش صفر تا ۱۵ ميليون تومان را پوشش خواهيم داد.

محمدبيگي خاطرنشان کرد: طبيعتا اگر مشتري بخواهد به صورت غيرحضوري از اين خدمت استفاده کند، بر اساس سازوکار استفاده از خدمات اينترنت بانک و موبايل بانک، يک کد پيامکي براي اخذ تاييده از مشتري ارسال خواهد شد.

وي همچنين يادآور شد براي استفاده از سامانه و خدمت جديد، محدوديتي در خصوص شماره حساب و بانک ها وجود ندارد و به با حساب بانکي مشروط بر اينکه حساب مبدا و مقصد مشکلي از بابت انتقال وجه همچون مسدود نبودن حساب، نداشته باشند، مي‌توان تراکنش را انجام داد.