عملکرد موفق دولت و بانک مرکزي در حوزه ارزي

تاریخ انتشار : 1400/09/07

يک کارشناس پولي و ارزي گفت: دولت و بانک مرکزي تا به اينجا در حوزه ارز کار مهمي را رقم زده‌اند، ولي اصل قضيه کنترل تورم است و بايد بسيار زياد مورد توجه قرار گيرد.

شاهين شايان آراني، کارشناس پولي و ارزي در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره روند کاهشي نرخ ارز در کشور گفت: هيچ شکي وجود ندارد که فشار براي اينکه ريال به نسبت دلار بالا رود، بسيار زياد است و دليل آن هم تورم بسيار وحشتناکي است که کل کشور را دچار دردسر کرده است.

وي در ادامه اضافه کرد: وقتي تورم ۴۰ يا ۵۰ درصدي وجود دارد، مهار نرخ ارز بسيار سخت خواهد بود و کار بانک مرکزي و دولت دراين رابطه خيلي دشوار به نظر مي‌رسد و تا زماني که تورم پايين آورده نشود، اين فشار و سختي کار پابرجا خواهد ماند زيرا معناي آن اين است که براي حفظ نرخ در همين حدود بايد به طور مدام ارز پمپاژ شود و فشار براي افزايش بيشتر هم وجود دارد.

اين کارشناس ارز در اين رابطه يادآور شد: همنطور که اشاره کردم، يک عامل اصلي اين تلاطم و يک حالت اضطراب يا نگراني نسبت به نرخ ارز عمدتا حاصل از نرخ تورم موجود در کشور است و چنانچه دولت در کنترل اين مسئله موفق شود، کار آسانتري براي مهار ارز و ثبات بخشيدن آن به دنبال خواهد داشت.

شايان آراني در اين خصوص تاکيد کرد: اصل قضيه بحث مهار تورم است که عامل اصلي آن هم کسري بودجه دولت محسوب مي‌شود زيرا مدام مجبور خواهد بود که به چاپ پول يا استقراض متوسل شود يا روش‌هاي ديگر که تمام آن‌ها به درجات مختلف بر شدت تورم مي‌افزايد، رو آورد. بنابراين چالش اصلي دولت نرخ ارز نيست، چالش اصلي مهار تورم و کاهش آن است که چنانچه دولت موفق شود آن را پايين آورد و به سرانجام برساند يعني تک رقمي کند، شاهکاري را به ثبت رسانده زيرا يک کار اساسي انجام داده است.

وي در ادامه اظهار داشت: کار صورت گرفته در همين حد و اندازه هم مثبت ارزيابي مي‌شود، ولي بايد از حرکت‌هاي مقطعي فاصله گرفت زيرا مشکل در اين قسمت است که فشاري براي بالا بردن نرخ ارز در پشت صحنه وجود دارد و عامل اصلي آن همان تورم موجود است که در صورت مديريت تقاضا  فروکش خواهد کرد و کار دولت آسان‌تر مي‌شود.

اين  کارشناس اقتصادي دراين رابطه تصريح کرد: دولت و بانک مرکزي هم تا به اينجا کار مهمي را رقم زده است، ولي اصل قضيه همانطور که توضيح دادم در کنترل تورم است.