رشد نرخ سود در بازار بين‌بانکي

تاریخ انتشار : 1400/09/07

تهران- ايرنا- جدول تغييرات هفتگي نرخ سود بين بانکي نشان مي‌دهد اين نرخ در ادامه روند صعودي هفته‌هاي اخير خود با عبور از رکورد ۹ ماه گذشته، به بيش از ۲۱ درصد رسيد.

به گزارش روز شنبه ايرنا، نرخ سود بين‌بانکي يکي از انواع نرخ‌هاي بهره در بازار پول است که به نرخ‌هاي سود يا بهره در سال بازارها جهت مي‌دهد.

در بازار بين بانکي، بانک‌ها و موسسات اعتباري براي تامين مالي کوتاه مدت و ايجاد تعادل در وضعيت نقدينگي خود با يکديگر معامله مي‌کنند و در فاصله زماني کوتاه و با نرخ سودي معلوم بازپرداخت کنند.

در اين بازار، بانک‌هايي که داراي مازاد منابع هستند به بانک‌هاي دچار کسري قرض مي دهند تا بتوانند از طرف ديگر نرخ سود را در بازار مديريت کنند.

همچنين اين بازار کمک مي‌کند تا بانک ها براي تامين نقدينگي به بانک مرکزي مراجعه نکنند در نتيجه از انبساط حجم نقدينگي جلوگيري مي‌شود. اين نرخ هم اکنون ۲۱.۰۹ درصد است.

نرخ بين بانکي در دو ماه نخست سال در محدوده ۱۹.۹ درصد قرار داشت اما در خردادماه با کاهشي محسوس به رقم ۱۸ درصد رسيد و در اواسط تيرماه هم رقم ۱۷.۹۴ درصد را ثبت کرد.

نرخ سود بين بانکي در مرداد و شهريورماه امسال و همزمان با تغيير دولت در محدوده قيمتي ۱۸ درصد در نوسان بود و در مهرماه وارد کانال ۱۹ درصد شد و اين سير صعودي ادامه داشت تا اينکه در آبان ماه به قله ۲۰ درصد رسيد و به حرکت رو به جلوي خود ادامه داد و در يکهفته منتهي به چهارم آذرماه به ۲۱.۰۹ درصد رسيد.

همانطور که اشاره شد تغييرات نرخ بهره بين بانکي در کل بازار پول تأثير مي‌گذارد. زماني که نرخ‌ها تغيير مي‌کند اين حرکت وجوه به سمت بانک‌ها مي‌تواند بازارهاي ديگر همچون بازار ارز، بازار طلا را با رکود همراه کند.

افزايش نرخ سود بين بانکي در واقع نشانه کاهش حجم پول بين بانکي و کم تر شدن آن بيانگر افزايش حجم در حساب جاري بانک‌هاست.

زماني که حجم پول در بانک‌ها افزايش پيدا کند تورم نيز مسيري صعودي دارد و در مقابل وقتي که بانک‌ها با کاهش پول مواجه شوند مي توان انتظار کاهش تورم را داشت.

رشد