بانک پاسارگاد ۱۶ ساله براي هفتمين بار، بانک سال ايران شد

تاریخ انتشار : 1400/09/13

به گزارش بازرگاني خبرگزاري مهر، در ارزيابي «بانک سال ۲۰۲۱» بنکر، مديران اين نشريه پس از در نظر گرفتن تمامي شاخص‌هاي عملکردي، مالي و ساير شاخص‌هاي مربوط به کسب‌وکار، عنوان «بانک سال ۲۰۲۱ جمهوري اسلامي ايران» را براي هفتمين بار به بانک پاسارگاد اهدا کردند. بانک پاسارگاد قبل‌تر در سال‌ ۲۰۱۰ و سال‌هاي متوالي ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ موفق به کسب اين عنوان شده بود و از اين حيث، پرافتخارترين بانک ايراني شناخته مي‌شود.

به گفتۀ مديران نشريۀ بنکر، ارزيابي انتخاب بانک‌هاي برتر کشورها سختگيرانه‌ترين، تحليلي‌ترين و دقيق‌ترين ارزيابي سالانۀ اين نشريه است. دليل چنين سختگيري و دقتي تعداد بالاي بانک‌هاي متقاضي و اهميت عنوان اهدايي به اين بانک‌هاست. مديران اين مؤسسه، معرفي يک بانک به عنوان بانک سال يک کشور را به‌ويژه در دورۀ اخير، دال بر توانايي مالي و ايفاي نقش کليدي آن بانک در اقتصاد و آيندۀ بازار مي‌دانند.

در اين بررسي شاخص‌هاي مالي نظير سرمايۀ لايۀ يک (Tier-۱ Capital) و تغييرات آن، ميزان کل دارايي‌ها، سود خالص، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت هزينه به درآمدها، توان بازپرداخت بدهي و درصد تسهيلات غيرجاري تحليل و مورد بررسي قرار مي‌گيرند. علاوه بر اين، شاخص‌هاي غيرمالي مانند ابتکارات استراتژيک بانک در ايجاد مزيت رقابتي، محصولات نوآورانه و خدمات جديد در حوزۀ بانکداري، تلاش‌هاي بانک براي توسعۀ کسب‌وکارهاي نو، اقدامات انجام‌شده در زمينۀ فناوري‌هاي مالي و بانکي (فين‌تک) و درنهايت سرمايه‌گذاري‌هاي جديد براي گسترش دايرۀ خدمات بانک نيز به‌دقت ارزيابي مي‌شوند. لازم به توضيح است با توجه به شيوع وسيع کرونا در جهان طي دو سال اخير، مؤسسه بنکر همچنين در دو دورۀ گذشته به بررسي جدي تمهيدات به‌کاربسته‌شده توسط بانک‌ها براي حمايت و پشتيباني از کسب‌وکارها و مشتريان آسيب‌ديده از پيامدهاي همه‌گيري کرونا پرداخته است.

نشريۀ بنکر (The Banker) وابسته به Financial Times با قدمتي ۹۵ ساله از نخستين مجلات تخصصي بانکداري در جهان و يکي مراجع اصلي اطلاعات و تحليل‌هاي حوزۀ بانکداري بين‌المللي و بازار سرمايه به شمار مي‌رود. بانک دادۀ اين نشريه با در برداشتن اطلاعات بيش از چهارهزار بانک از سراسر جهان مي‌تواند به خوبي بنيۀ مالي و عملکردي و درجۀ سلامت بانک‌ها را از طريق ارزيابي شاخص‌هايي مانند ميزان سرمايۀ پايه، نسبت کفايت سرمايه و ساير نسبت‌هاي سوددهي و عملکردي در مقابل رقبايشان ترسيم کند.

اين نشريه همچنين به جز انتشار و انعکاس اخبار و تفسيرهاي مالي و اقتصادي، هرساله حدود ۸۰.۰۰۰ بانک و مؤسسه مالي را در سطح دنيا ارزيابي، و از بين آن‌ها بر اساس معيارهاي ويژۀ خود، هزار بانک برتر را به دو صورت کلي وجزئي (بر اساس شاخص‌هاي خاص) طبقه‌بندي و ذيل ليست‌هايي منتشر مي‌کند. طبق آخرين رتبه‌بندي اين نشريه در سال ۲۰۲۱، بانک پاسارگاد به‌عنوان تنها بانک ايراني حاضر در اين ليست معرفي شده است. علاوه بر اين، هرساله جوايزي توسط اين مؤسسه به برترين بانک هر کشور و منطقه، برترين بانک اسلامي هر کشور، برترين بانک سرمايه‌گذاري، برترين بانک خصوصي، برترين وزير اقتصاد، برترين رئيس بانک مرکزي، برترين نوآوري در فناوري و برترين معاملات اهدا مي‌شود.

گفتني است بر اساس ساير ارزيابي‌هاي اخير اين مؤسسه، بانک پاسارگاد در سال ۲۰۲۰ در بين هزار بانک برتر جهان؛ از نظر نرخبازده سرمايه (ROC) رتبۀ ۱۳ جهاني و اول خاورميانه را کسب کرده است و از منظر نرخ بازده دارايي‌ها (ROA) نيز رتبۀ ۱۲۱ جهاني و ۱۶ خاورميانه را در اختيار دارد. بانک پاسارگاد همچنين تابستان گذشته به عنوان بانک برتر اسلامي ايران در سال ۲۰۲۱ برگزيده شد و از نظر ارزش برند نيز تنها بانک ايراني حاضر بين ۵۰۰ برند برتر بانکي ارزيابي‌شده در سال ۲۰۲۱ توسط بنکر و مؤسسۀ برندفاينانس (BrandFinance) بود که در آن رتبه‌بندي موفق شد با ۸۹ پله صعود، در جايگاه۲۹۰ بين برترين برندهاي بانکي جهان قرار گيرد.

اين مطلب، يک خبر آگهي بوده و خبرگزاري مهر در محتواي آن هيچ نظري ندارد.