تبادل ۱۰ميليون دلاري در سامانه پرداخت با ارزهاي ملي ايران و روسيه

تاریخ انتشار : 1400/09/13

رئيس شوراي تجاري روسيه و ايران در اتاق بازرگاني و صنايع اين کشور اعلام کرد که روش کليرينگ پرداخت‌ها با ارزهاي ملي بين کارفرمايان ايراني و روسي تاکنون ۱۰ ميليون دلار تبادل داشته است.

به گزارش ايبِنا، «ولاديمير اوبيدنوف»، در پاسخ به پرسش ايرنا که چه روش ابتکاري از سوي شما براي تقويت تجاري دو کشور تحقق يافته است، گفت: در وهله اول روش کليرينگ پرداخت‌ها با ارزهاي ملي بين کارفرمايان ايراني و روسي مطرح شد و امسال آغاز بکار کرد.

وي افزود: اين سامانه به اين گونه است که خريدار ايراني در کشور خود کالاي ساخت روسيه را با ارز ملي ايران (ريال) خريداري مي کند و خريدار روس نيز در روسيه کالاي ايراني را با پول ملي روسيه يعني روبل خريداري مي‌کند.  

به گفته مقام روس، تاکنون بيش از ۱۰ ميليون دلار با اين روش خريد و فروش شده است.  

اوبيدنوف گفت: در شرايط تحريم هاي غيرقانوني آمريکا، اين روش پرداخت ها بسيار مهم است و چشم انداز خوبي براي توسعه فعاليت آن وجود دارد و مانع عمده توسعه آن عدم آگاهي تاجران ايراني از وجود چنين سامانه اي است. 

 رئيس شوراي تجاري روسيه و ايران، ابتکار ديگر اين مرکز را آوت سورسينگ شرکت هاي روسي در فعاليت هاي تجاري با شرکت هاي ايراني خواند و افزود: طرف روسي مسئوليت ارائه خدمات براي معاملات با طرف ايراني را برعهده مي گيرد.

برون‌سپاري يا آوت سورسينگ (outsourcing) به فرايندي گفته مي‌شود که يک شرکت از طريق آن، انجام برخي وظايف تجاري را به يک مجموعه بيروني واگذار مي‌کند.

به گفته اوبيدنوف، اين روش به توليد کنندگان روسي کمک مي کند بخاطر تجارت با ايران، تحت تحريم هاي کشورهاي غربي قرار نگيرند.