بانک مرکزي با اعمال محدوديت‌هاي ارزي سيگنال گراني را به بازار داد

تاریخ انتشار : 1400/09/14

کارشناس امور بانکي و ارزي اظهار داشت: در حالي که در ابتداي دولت اميدهايي به احياي برجام بود اما با مواضع کشورها در ادامه مذاکرات احساس بدبيني نسبت به روند مذاکرات وين در کشورمان به وجود آمد و بازار ارز به آن واکنش نشان داد. مردم و بازار اين احساس را پيدا کرده‌اند که قرار نيست مذاکرات برجام به اين زودي‌ها به نتيجه برسد.

احمد مجتهد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره رشد نرخ دلار و عبور آن از 30 هزار تومان و واکنش بازار ارز به روند مذاکرات وين اظهار داشت: در اين شرايط اقتصادي مردم به دنبال اين هستند که سرمايه خود را به سمت بازاري که سودآوري بيشتري دارد، هدايت کنند و انتظارات مردم نسبت به بازارها يکسان نيست. در شرايطي که نسبت به بورس خوش‌بيني وجود ندارد و بازار مسکن هم در دوره رکود قرار دارد بنابراين مردم بين ورود به بازار طلا و ارز تصميم مي‌گيرند.

وي ادامه داد: با توجه به تورم بالاي 40 درصد مردم نگران ارزش دارايي‌هاي خود هستند و در شرايطي که بانک در بهترين حالت سود 18 درصدي به سپرده‌هاي بانکي اختصاص مي‌دهد مردم ترجيح مي‌دهند سرمايه خود را وارد بازار ارز کنند تا سودآوري بيشتري داشته باشند.

کارشناس امور بانکي و ارزي تاکيد کرد: نرخ ارز تابع عرضه و تقاضا است و در حال حاضر اگر نگاهي به کشور ترکيه داشته باشيم، مي‌بينيم که چند روز گذشته 8 لير برابر با يک دلار بود امروز بيش از 13 لير در برابر يک دلار است. به عبارت ديگر در هر کشوري بازار ارز براساس ميزان عرضه و تقاضا حرکت مي‌کند.

وي با بيان اينکه بخشي از نوسان قيمتي در بازار ارز به سياست‌هاي اقتصادي دولت، انتظارت مردم از درگيري‌هاي سياسي و اقتصادي و شرايط بين المللي برمي‌گردد، گفت: در حالي که در ابتداي دولت اميدهايي به احياي برجام بود اما با مواضع کشورها در ادامه مذاکرات احساس بدبيني نسبت به روند مذاکرات وين در کشورمان به وجود آمد و بازار ارز به آن واکنش نشان داد. مردم و بازار اين احساس را پيدا کرده‌اند که قرار نيست مذاکرات برجام به اين زودي‌ها به نتيجه برسد.

مجتهد افزود: بنابراين در اين شرايط بالا رفتن نرخ ارز يک امر و واکنش طبيعي است و مردم با تورم بيش از  40 درصد ترجيح مي‌دهند که به بازار ارز مراجعه کنند در نتيجه تقاضا بالا مي‌رود. بانک مرکزي به عنوان نهاد متولي و ناظر زماني مي‌تواند اين بازار را کنترل کند که منابع کافي براي تنظيم عرضه و تقاضا در اين بازار را داشته باشد.  اما در شرايط فعلي به نظر مي‌آيد که بانک مرکزي منابع و اراده لازم را براي اينکه بتواند از طريق عرضه بيشتر ارز نرخ برابري را در بازار آزاد کاهش دهد، ندارد.

کارشناس امور بانکي و ارزي گفت: به همين دليل شاهد اجراي محدوديت‌هاي جديد از سوي بانک مرکزي هستيم که يکي از اين محدوديت‌هاي اعمال شده در هفته گذشته مربوط به ارز مسافري بود. از اين رو کساني که نياز به ارز دارند اما مسافر نيستند بايد نياز ارزي خود را از بازار آزاد تامين کنند بنابراين شاهد افزايش تقاضا در بازار آزاد هستيم در شرايطي که منابع ارزي کشورمان محدود است.

وي با تاکيد بر اينکه معتقدم محدوديت‌هاي ارزي بانک مرکزي از هفته گذشته به بازار سيگنال داد و اين شرايط بازار قابل پيش‌بيني بود، اظهار داشت: هر چه محدوديت‌ها از سوي بانک مرکزي افزايش يابد قيمت در بازار آزاد بالاتر مي‌رود و دقيقا هم اين اتفاق در بازار آزاد رخ داد.

مجتهد درباره روند حرکت نرخ ارز در بازار آزاد گفت: بازار ارز تحت تاثير شرايط اقتصادي،  سياسي و بين المللي واکنش نشان مي‌دهد و هر چه تخصيص ارز با محدوديت‌هاي بيشتري مواجه شود و شاهد کاهش درآمدهاي ارزي باشيم به طور قطع بايد منتظر افزايش تقاضا و رشد قيمت‌ها در بازار ارز باشيم. در حال حاضر شاهد افزايش فاصله بين قيمت ارز صرافي با ارز بازار هستيم. بايد بانک مرکزي اين شرايط را مديريت کند و اجازه ندهد سفته بازان از اين وضعيت سوء استفاده کنند. 

انتهاي پيام/