لزوم تفکيک تسهيلات‌گيرندگان در طرح بخشودگي جرايم ديرکرد

تاریخ انتشار : 1400/09/15

يک کارشناس مسائل اقتصادي گفت: بخشودگي جرايم ديرکرد کار تشويقي در خصوص پرداخت معوقات انجام مي‌دهد، اما بايد افراد مشمول اين قانون از هم متمايز شوند.

محمد جليلي، کارشناس مسائل اقتصادي مزاياي تمديد بخشودگي جرايم ديرکرد را در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا چنين مطرح کرد: بخشودگي جرايم ديرکرد بدون شک مزايايي به دنبال دارد، البته عاري از مضرات هم نيست و نبايد اين بخش را دور از توجه داشت.

وي در رابطه با تشويق به پرداخت معوقات در نتيجه اين کار اظهار داشت: کار تشويقي درخصوص پرداخت معوقات انجام مي‌گيرد، ولي مشکل در آن بخش قرار دارد که زمان دوام اين کار تشويقي کوتاه مدت است و اين امکان وجود دارد حتي برخي متصور شوند درصورت عدم پرداخت در آينده امتيازي است که از آن برخوردار خواهند شد.

اين کارشناس مسائل اقتصادي در ادامه اضافه کرد: عيب ديگر آن در اين بخش قرار دارد که با اين کار تکليف کساني که تسهيلات خود را به موقع بر مي‌گرداندند، مشخص نيست و چنين به نظر مي‌رسد که در واقع آنان تنبيه مي‌شوند و بر همين اساس اين مسئله در بلندمدت کار شايسته‌اي براي شبکه بانکي به حساب نمي‌آيد.

اين کارشناس مسائل اقتصادي در اين خصوص تاکيد کرد: بايد اين نکته را نيز مورد توجه قرار داد که بخشودگي جرائم ديرکرد سبب خواهد شد تا در کوتاه مدت مقداري از منابع برگردد، اما چنانچه درصدد باشيم تا بيشترين سود را از اين امکان به دست آوريم بايد در نظر گرفته شود تا افراد مشمول اين قانون هم از هم متمايز شوند و به عبارتي ديگر شامل هرکسي نبايد شود. 

جليلي در اين‌ باره افزود: توليدکنندگان به معناي واقعي بايد براي بخشودگي جرائم ديرکرد در نظر گرفته شوند که دليل ديرکرد آن‌ها هم توجيه درست و منطقي داشته باشد. به اين معنا؛ ديرکرد به دليل شرايط بد اقتصادي باشد، در اين صورت حرکت فوق مثبت مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد زيرا به اين گروه کمک خواهد کرد و آنان مهلتي براي بازيابي خود به دست مي‌آورند تا براي ادامه در چرخه توليد توانا شوند. به عبارتي ديگر؛ اين کار به شکلي حمايت از شرايط خاص اقتصادي واحدهاي توليدي خواهد بود.

وي درباره بهبود ترازنامه بانک‌ها در نتيجه اين کار تصريح کرد: بازگشت مقداري از منابع براي ترازنامه بانک‌ها کمک کننده خواهد بود، اما بايد اين نکته را نيز در نظرگرفت درصورتي که بنا باشد از بنگاه‌هاي توليدي حمايتي به عمل آيد، بايد تفاوت‌هايي که در بالا مورد اشاره قرار گرفت را جدي انگاشت تا بخشش جرائم با عدالت همراه شود.

  •