بهبود دسترسي به منابع ارزي

تاریخ انتشار : 1400/09/16

تهران- ايرنا- رييس کل بانک مرکزي با اشاره به عرضه ۳۶ ميليارد دلار ارز از ابتداي امسال تاکنون، گفت: در سال جاري دسترسي اين بانک و سيستم اقتصادي کشور به منابع ارزي بهبود قابل ملاحظه‌اي داشته است.

«علي صالح آبادي» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از نظر ورود ارز به کشور در شرايط بسيار خوبي هستيم و پيش‌بيني من اين است که در آينده نزديک اوضاع روبه بهبود خواهد رفت.

رييس کل بانک مرکزي گفت: از ابتداي سال تاکنون ۳۶ ميليارد دلار ارز عرضه شده است که برابر کل عرضه ارز در سال گذشته بود.  

وي با بيان اينکه ما دو بازار مهم نيما و  متشکل ارزي در حوزه ارز داريم، اضافه کرد: در سامانه نيما صادرکنندگان ارز خود را عرضه مي‌کنند.  
رييس کل بانک مرکزي گفت: از ابتداي سال تا امروز (۱۵ آذرماه) برگشت ارز حاصل از صادرات غيرنفتي در سامانه نيما ۲۲.۴ ميليارد دلار و عرضه ارز صادرکنندگان در سامانه نيما ۲۰ ميليارد دلار بوده است.  
وي ادامه داد: از ابتداي سال تاکنون در مجموع  ۳۶ ميليارد دلار ارز براي کل کالاها بخشي در سامانه نيما و بخشي در شبکه بانکي تامين شده که نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.  
صالح آبادي گفت: سال گذشته کمتر از ۳۶ ميليارد دلار ارز عرضه شده است در حالي که امسال در کمتر از ۹ ماه ۳۶ مليارد دلار عرضه ارز بانکي، نيما و ارز اشخاص توسط بانک مرکزي عرضه شده است.

وي با بيان اينکه روند عرضه ارز در بازار خوب و مطلوب است، گفت: روز گذشته ۲۳۷ ميليون دلار با نرخ ۲۳ هزار و ۴۰۰ در نيما معامله شده است.

رييس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: تسهيل برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور جزو برنامه‌هاي جدي بانک مرکزي است و اخيرا جلساتي با تشکل‌ها داشتيم تا بين آنها، اتحاديه‌ها و واردکنندگاني که نياز به عرضه ارز دارند ارتباط برقرار کنيم و از اين طريق بازگشت ارز حاصل از صادرات تسهيل شود.

وي افزود: يکي از ضرورت‌هايي که به صورت جدي دنبال مي‌کنيم تقويت عرضه ارز در بازار با مشوق‌هايي است که در نظر داريم.

رييس کل بانک مرکزي ادامه داد: همچنين تقاضاهايي که ممکن است خارج از بازار نيما باشد را نيز تسهيل مي‌کنيم تا از طريق سامانه نيما ارز خود را دريافت کنند.

صالح آبادي تصريح کرد: موضوع ثبت سفارش و تعيين منشا ارز در حوزه واردات موضوع مهمي است که تلاش مي‌کنيم در تمام مناطق کشور، ارز از طريق سامانه نيما عرضه و تقاضا نيز از اين طريق تامين شود.

رشد ۳.۷ برابري معامله ارز در بازار متشکل ارزي

وي گفت: در بازار متشکل ارزي يا بازار اسکناس ارزي نيز ۱.۳ ميليارد دلار از ابتداي سال معامله انجام شده که در مقايسه با دوره مشابه سال گذشته ۳.۷ برابر رشد داشته که اين عرضه عمدتا توسط صادرکنندگان بوده است.

رييس کل بانک مرکزي توضيح داد: در مقررات ارزي آمده است که اگر صادرکننده‌اي بخواهد بخشي از منابع حاصل از صادرات را به صورت اسکناس برگرداند مانعي ندارد و مي تواند در بازار متشکل ارزي عرضه کند.

صالح آبادي با بيان اينکه ارز اصلي کشور از طريق سامانه نيما و حجم بالا تامين مي‌شود، گفت: روز گذشته ۲۳۷ ميليون دلار معامله شده و اين تداوم دارد و هيچ مشکلي در عرضه ارز در سامانه نيما نداريم. دسترسي خوبي به ارزها داريم و نيازها از اين بازار، قابل تامين مي‌شود.

وي افزود: در عرضه ارز صادرکنندگان در نيما نيز که ۷۰ درصد رشد داشته روند خوبي داريم و در ماه‌هاي آينده وضعيت خوبي را در بازار حواله و اسکناس خواهيم داشت و مشکلي براي تامين ارز نداريم.

پرداخت ۱.۵ ميليارد دلار براي واردات واکسن کرونا

وي تاکيد کرد: در کمتر از ۹ ماه گذشته ۱۱ ميليارد دلار ارز براي واردات کالاي اساسي و دارو تامين شده و اين رقم علاوه بر واردات واکسن کرونا بوده است.

صالح آبادي افزود: ۱.۵ ميليارد دلار براي واردات واکسن کرونا پرداخت شده است و مشکلي در اين زمنيه نداريم.

رييس کل بانک مرکزي افزود: ۱۱ ميليارد دلاري که براي واردات کالاي اساسي توسط بانک مرکزي تامين شده بيش از رقم کل سال گذشته است و هم اکنون نيز مشکلي براي تامين ارز کالاهاي اساسي نداريم.

کاهش رشد تورم

وي در خصوص نرخ تورم نيز گفت: يکي از موضوعات مهم نرخ تورم است و سال گذشته و در دوران آغاز فعاليت دولت جديد، نرخ تورم در کشور بالا بود.

صالح آبادي گفت: اما در دو ماه اخير نرخ تورم نقطه به نقطه در حال کاهش بوده و اين به معناي اين نيست که تورم نداريم، تورم داريم ولي رشد تورم کاهش يافته است.

وي افزود: در مهر و آبان ماه تورم نقطه به نقطه ۱۳.۹ درصد کاهش داشته است و نرخ تورم ۱۲ ماهه نيز نزولي شده و ۲.۵ واحد درصد کاهش يافته است.

کنترل خلق پول توسط بانک‌ها

رييس کل بانک مرکزي با اشاره به رشد پايه پولي گفت: رشد پايه پولي در سال ۹۹ برابر ۳۰.۱ درصد و سهم خالص دارايي‌هاي خارجي بانک مرکزي در رشد پايه پولي ۳۴.۸ واحد درصد بوده است يعني بيش از کل رشد پايه پولي، رشد سهم خالص دارايي خارجي بانک مرکزي رخ داده است.

وي افزود: اين به معناست که بانک مرکزي ارزهايي را با نرخ نيمايي به دولت پرداخت مي‌کرده در حالي که با نرخ ۴۲۰۰ تومان به بازار عرضه مي‌شده است،

رييس کل بانک مرکزي گفت: امسال در هشت ماهه رشد پايه پولي ۱۷.۸ درصد بوده است که سهم خالص دارايي خارجي ۶.۵ واحد درصد بوده است که اين امر حاکي از اين است که سهم افزايش خالص دارايي خارجي در مقايسه با سال گذشته خيلي کمتر بوده است.

وي در خصوص برنامه‌هاي بانک مرکزي براي کاهش نرخ تورم، گفت: در نظر داريم رشد ترازنامه بانک‌ها را مديريت کنيم.

صالح آبادي خاطر نشان کرد: بانک مرکزي به صورت مداوم ترازنامه ها را رصد مي‌کند و بانک‌هايي که آن را رعايت نکنند با افزايش سپرده قانوني مواجه مي‌شوند.

وي تاکيد کرد: يکي از موضوعات جدي در راستاي کنترل خلق پول، اين است که خلق پول توسط بانک‌ها را کنترل کنيم و يکي از ابزارهاي آنها رشد ترازنامه بانک‌هاست که به صورت جدي دنبال مي‌کنيم.