سهم استان‌ها در اجراي طرح‌هاي صنعتي

تاریخ انتشار : 1400/09/16

يزد، خراسان‌رضوي و اصفهان بيشترين و ايلام، کهگيلويه و بويراحمد و بوشهر کمترين تعداد طرح‌هاي صنعتي در دست اجرا را به‌خود اختصاص داده‌اند

سيده زهرا عباسي- خبرنگار

src=https://newspaper.hamshahrionline.ir/img/newspaper_pages/1400/09-azar/10/laee/14-01.jpg

کهگيلويه‌وبويراحمد  محروم و مغفول در صنعت
کهگيلويه و بويراحمد يکي از استان‌هايي است که کمترين طرح‌هاي در دست اجراي صنعتي را دارد در حالي‌که شاخص فقر در اين استان جنوبي 42و حدود 10درصد بالاتر از ميانگين کشوري و سهم آن از صنعت کشور زير يک‌درصد است. هم‌اکنون 13شهرک و ناحيه صنعتي و همچنين 510واحد صنعتي در استان فعال است و 79پروانه بهره‌برداري معدني هم صادر شده. از سوي ديگر حدود 30هزار واحد صنفي در کهگيلويه‌و بويراحمد مشغول به‌کار هستند که براي حدود 70هزار نفر اشتغال ايجاد کرده‌اند اما مديرکل صمت کهگيلويه و بويراحمد معتقد است 574طرح صنعتي در دست اجراي اين استان درصورت بهره‌برداري مي‌توانند براي 14هزار نفر ديگر شغل ايجاد کنند.
سالار حسين‌پور البته تأکيد مي‌کند که اين تعداد طرح کافي نيست و نمي‌تواند پاسخگوي توسعه‌نيافتگي و محروميت‌هاي استان باشد و به همين منظور کهگيلويه‌وبويراحمد نياز به سرمايه‌گذاري دارد.
او با بيان اينکه کهگيلويه‌وبويراحمد استان کوهستاني و با کمبود زيرساخت است به همشهري مي‌گويد: نداشتن جاده ريلي، حمل‌ونقل ضعيف هوايي و جاده‌هاي دسترسي نامناسب موجب شده است سرمايه‌گذاران رغبتي به حضور در استان نداشته باشند. حسين‌پور توضيح مي‌دهد که براي افزايش طرح‌هاي در دست اجرا و توسعه استان مکاتبه‌هايي انجام شده است تا پروژه‌هايي در استان تعريف شود اما همچنان سازمان‌هاي توسعه‌اي حضور کمرنگي در اين منطقه دارند و حتي اگر سرمايه‌گذاري کردند سرمايه‌گذاري‌شان راکد است يا در مراحل ابتدايي قرار دارد.
مديرکل صمت کهگيلويه و بويراحمد با بيان اينکه بهره‌برداري معدني استان در يکي دو سال گذشته آغاز شده است، مي‌افزايد: ظرفيت و ذخيره معادن ما به‌قدر کرمان يا يزد نيست که سرمايه‌گذار بخش خصوصي هم براي سرمايه‌گذاري بيايد و هم مانند آنچه در يزد و کرمان براي انتقال آب خليج‌فارس افتاد، براي توسعه زيرساخت‌ها کمک کند.
حسين‌پور توسعه اصفهان، يزد، مرکزي يا هرمزگان را مديون استقرار صنايع دولتي مي‌داند و توضيح مي‌دهد: با توجه به محروميت‌هاي کهگيلويه و بويراحمد و اينکه بخش خصوصي رغبت چنداني به سرمايه‌گذاري در اين استان ندارد، نياز است که بخش دولتي حتما سرمايه‌گذاري کند. انتظار ما اين است که شرکت‌هاي توسعه‌اي و دولتي بخشي از سرمايه خود را به استان ما بياورند تا از ظرفيت آنها استفاده کنيم و در عين حال آمادگي داريم به بهترين شکل زمينه را براي سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و ارائه مشوق فراهم کنيم. در مقابل کهگيلويه‌وبويراحمد اما مي‌توان به تجربه يزد اشاره کرد؛‌ استاني که امسال هم طبق اعلام صمت، بيشترين طرح‌هاي صنعتي در دست اجرا را دارد. به‌گفته رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان يزد، واحد‌هاي صنعتي اين استان فقط از ابتداي سال تاکنون بيش از ۱۰۰هزار شغل ايجاد کرده‌اند.
محمدرضا علمدار يزدي با ارائه گزارشي از وضعيت مجوز‌هاي صادر شده بخش صنعت استان يزد از ابتداي سال تا اول شهريور ۱۴۰۰ مي‌گويد: در اين مدت 3069پروانه بهره‌برداري معتبر در يزد با سرمايه‌گذاري ثابت 197.413.690ميليون ريال صادر شده است که اين واحد‌ها براي ۱۰۰هزار و ۲۵۳نفر شغل ايجاد کرده‌اند.