افزايش قيمت دلار؛ دلايل واقعي اقتصادي يا جو رواني؟

تاریخ انتشار : 1400/09/17

تهران- ايرنا- قيمت دلار در حالي همزمان با مذاکرات وين براي بازگشت آمريکا به برجام دچار نوسان شده که عرضه ارز در بازار متشکل ارزي در سال جاري ۳.۷ برابر سال قبل بوده و کمبودي در بازار وجود ندارد؛ بنابراين رشد قيمت ارز بيش از آنکه تابعي از شرايط اقتصادي باشد، تحت تاثير جو رواني است.

به گزارش روز سه‌شنبه ايرنا، افزايش قيمت دلار در روزهاي گذشته به يکي از مهم‌ترين اخبار اقتصادي کشور تبديل شده و تحليل‌هاي مختلفي درباره آن صورت گرفته است.در اين ميان بايد به اين سوال پاسخ داد که آيا اين افزايش از پشتوانه اقتصادي برخوردار است يا اين افزايش را بايد به طور ديگري تحليل کرد.

پيش از شروع مذاکرات وين، بازار ارز روند متعادلي را طي مي‌کرد و همزمان با مذاکرات نيز اين روند در بازار رسمي ادامه داشت و دلار مابين کانال ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان در حال جابه‌جايي بود.

از روز شنبه هفته جاري اما برخي کانال‌هاي تلگرامي، اقدام به اعلام قيمت‌هاي افزايشي و جهت دادن به بازار کردند و تلاش داشتند تا نرخ دلار در بازار آز اد را تا سقف ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان بالا ببرند؛ قيمتي که ميزان معامله واقعي روي آن مشخص نبود و از همين رو به دليل کاهش تقاضاي دلار در بازار، بسياري از تحليل گران آن را غيرمنطقي مي‌دانستند.

آيت الله رئيسي، رئيس جمهوري امروز در نشستي با دانشجويان دانشگاه شريف به مناسبت روز دانشجو درباره افزايش قيمت دلار گفت: «برخي شبانه روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌هاي خود را به ملت ايران تحميل کنند».

وي تاکيد کرد: «منابع ارزي موجود در وضعيت خوبي قرار دارد و بر خلاف روزهاي اولي که دولت را تحويل گرفتيم، نگران وضعيت نيستيم».

از سوي ديگر بايد به اين مساله نيز دقت کرد که در ۲۷ مهرماه سال ۹۹ نيز دلار تا خط مقاومت ۳۱ هزار ۹۰۰ تومان پيش رفت و قيمت ادعايي اين روزها، هنوز اين خط مقاومت را نشکسته است.

در مهرماه نيز پس از يک نوسان آني قيمت دلار با يک پولبک(اصلاح قيمتي) به سرعت بازگشت محسوسي کاهشي داشت و حتي در سامانه نيما تا کانال ۲۲ هزار تومان نيز برگشت داشت.

پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد که احتمال دست‌کاري قيمت دلار در روزهاي آينده با هدف تحت تاثير قرار دادن جو رواني مذاکرات وجود دارد اما بار ديگر به دليل عدم وجود تقاضا براي دلار با قيمت غيرمتعارف، بازگشت سريع غيرقابل اجتناب خواهد بود.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •