نزديک شدن نرخ تسعير ارز به نيمايي يک گام به جلو است

تاریخ انتشار : 1400/09/23

يک کارشناس مسائل اقتصادي گفت: نزديک شدن نرخ تسعير ارز به ارز نيمايي نزديک بودن به نرخ واقعي را نشان مي‌دهد و اين يک گام به جلو است.

هادي حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادي و نماينده سابق مجلس درباره مزيت نزديک شدن نرخ تسعير ارز به ارز نيمايي در گفت‌وگو با خبرنگار ابيِنا گفت: پاسخ دادن به سوال فوق نياز دارد تا در ابتدا اين نکته مورد توجه قرار گيرد که  بيش از هر چيز لازم است تا نرخ ارز به صورت واقعي عرضه شود زيرا هر اندازه که به اين مسئله نزديک شويم، سود آن شامل حال تمام افراد کشور خواهد شد.

وي در ادامه اضافه کرد: نرخ واقعي ارز به بازار توليد و مصرف کننده، واردکننده و صادرکننده علامت درست مي‌دهد زيرا در چنين حالتي طبيعتا حقوق گمرکي بر مبناي آن تعيين مي‎شود. از سوي ديگر؛ يکي از دلائلي که حجم قاچاق کالا در اقتصاد کشور بالا است به دليل همين غيرواقعي بودن قيمت دلار است که قاعدتا به دنبال آن تعرفه‌ها هم متناسب تعيين نمي‌شود.

اين کارشناس مسائل اقتصادي در اين رابطه يادآور شد: بارها اين سوال مطرح شده که به کدام دليل بنزين در ايران به برخي از کشورهاي منطقه قاچاق مي‌شود؟ دليل آن مسئله‌اي جز ارزان بودن قيمت بنزين در داخل و گران بودن آن در خارج از کشور نيست و حتي زماني که کالايي در خارج ارزان باشد و در داخل گران، به داخل قاچاق مي‌شود.

حق‌شناس در اين خصوص ابراز کرد: مطالب بالا براي رسيدن به اين نتيجه مطرح شد که يکي از دلايل مهم پديده اصلي قاچاق واقعي نبودن قيمت‌ها است که منشاء آن چيزي جز غير واقعي بودن قيمت دلار نيست. به عبارتي ديگر واقعي شدن قيمت دلار زمينه سوءاستفاده‌ها يا رانت‌ها را برخواهد چيد.

وي در اين خصوص افزود: موضوع مهم ديگر اين است که نرخ ارز به بنگاه‌هاي اقتصادي براي نوع کالاهايي که بايد به توليد درآيد يا نبايد توليد شود، علامت مي‌دهد. در اقتصاد ايران داراي نرخ ارز آزاد، نيمايي، ۴۲۰۰ توماني و تسعير هستيم و شايد يکي دو رقم ديگر هم وجود داشته باشد، در حاليکه کمترين کشوري با اين حجم از نرخ ارز روبرو است و همين موارد بستر ايجاد رانت را فراهم مي‌آورد.

اين کارشناس اقتصادي در ادامه اظهار داشت: هفته گذشته يک نفر را به اين دليل که حدود ۲۰۰ ميليون دلار پول گرفته بود از روسيه به ايران منتقل کردند زيرا کالايي که بنا بود به کشور آورد را وارد نکرده بود. البته بايد به اين نکته هم اشاره داشت که بخشي از اين اتفاقات رسانه‌اي مي‌شود و بخش ديگر آن رسانه‌اي نمي‌شود که نشان مي‌دهد هرجايي که قيمت واقعي نبود يا چندنرخي حاکم بود به يک سيستم عريض و طويل براي نظارت نياز است.

حق‌شناس دراين رابطه بيان کرد: براي روشن شدن موضوع مورد اشاره مي‌توان به قيمت اين روزهاي مرغ اشاره کرد. دليل تنوع و نوسان قيمت در دو سال گذشته در خصوص مرغ اين است که در ظاهر دان مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد مي‌شود، اما در کنار آن به قيمت‌هاي ديگر هم اين کار انجام مي‎شود که همين مسئله منجر به شکل نگرفتن قيمت‌ها به شکل واقعي خواهد شد.

وي درباره مزيت نزديک بودن نرخ تسعير ارز به ارز نيمايي چنين توضيح داد: نزديک بودن نرخ تسعير ارز به ارز نيمايي حداقل نزديک بودن به نرخ واقعي را نشان مي‌دهد واين يک گام به جلو است زيرا يک نرخ از چند نرخي بودن ارز در بازار کاسته مي‌شود.