هدف‌گذاري درست بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1400/09/24

يک کارشناس بازار ارز گفت: بانک مرکزي کار سختي انجام مي‌دهد زيرا مجبور است بازار خرد را کنترل کند. تاکيدات آقاي صالح‌آبادي بر تورم درست بود که پيام‌هاي خوبي هم به دنبال خواهد داشت.

شاهين شايان آراني، کارشناس بازار ارز در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره ساماندهي بازار ارز آزاد به‌ وسيله ارائه تسهيلاتي در عرضه ارز گفت: ذات و ماهيت خواسته متقاضيان ارز نيما مصرف است و آن را دريافت مي‌کنند تا براي کار خاص مورد استفاده قرار دهند، برهمين اساس  محرک تقاضا براي اين دسته از افراد بسيار متفاوت‌تر از  کساني است که دلار را از خيابان منوچهري تهيه مي‌کنند.

وي در ادامه اضافه کرد: ماهيت دلاري که به صورت آزاد در خيابان خريداري مي‌شود، بيشتر بابت حفظ ارزش پول است، بنابراين مي‌توان ذهنيت يا دورنماي اقتصادي  کشور را توسط معامله‌گران خرد مورد سنجش قرار داد که به نوعي معرف روانشناسي است که در بازار غالب شده و نسبت به آينده فکر مي‌کند، البته بايد مورد توجه قرار داد که تعداد اين افراد زياد نيست و حتي اين امکان وجود دارد که زير ۱۰ درصد باشد که جاي اميدواري دارد، ولي نبايد فراموش کرد چنين خريدهايي از حساسيت بالايي برخوردار است. ارز نيمايي که آقاي صالح آبادي هم درباره آن صحبت مي‌کردند هم اهميت بالايي دارد زيرا شايد تقاضايي ۹۰ درصدي را در کشور شامل مي‌شود، ولي بازار خرد مهم به حساب مي‌آيد که بي‌توجهي نسبت به آن شايسته نيست.

شايان آراني در رابطه عرضه ارز در بازار اظهار داشت: مسئولان بانک مرکزي بر بازار ارز از طريق عرضه تاثيرگذار هستند زيرا اين ارز به صنعتگران و تجار مربوط است و آن‌ها نقش مهمي در اقتصاد دارند، ولي التهاب بازار هم نياز به مديريت دارد که کار سخت ازهمين جا شروع مي‌شود زيرا گاهي اوقات نرخ در بازار توسط معامله‌گران خرد مشخص مي‌شود، به همين دليل حساسيت بر بازار نيما از آنجا که به مردم عادي ارتباط پيدا نمي‌کند، کمتر است. 

اين کارشناس بازار ارز درباره بازار متشکل ارزي نيز به ذکر نمونه‌اي پرداخت و تصريح کرد: در مقطعي از زمان مديريت مرحوم نوربخش التهاب ارزي بالا بود، او قيمت دلار را از ۴۵۰ تومان به ۹۰۰ تومان تغيير قيمت داد، به طور ناگهاني عطش فروکش کرد زيرا تنها يک نرخ وجود داشت، بنابراين التهاب خوابيد و فضاي اقتصادي هم به آرامش رسيد و از ميزان تورم کاسته شد، دليل آن هم اين بود که نگراني نسبت به آينده وجود نداشت، الان محرک مهم براي خريد ارز تورم است و بسياري به خاطر وحشت از تورم به اين سمت سوق پيدا کرده‌اند.

وي در ادامه افزود: بانک مرکزي کار سختي انجام مي‌دهد زيرا مجبور است بازار خرد را کنترل کند. تاکيدات آقاي صالح‌آبادي برتورم درست بود که پيام‌هاي خوبي هم به دنبال خواهد داشت، يعني بايد بر عامل اصلي تمام مشکلات دست گذاشت و تورم، نقدينگي و کسري بودجه را به کنترل درآورد تاعلائم آن در بازار بر روي قيمت‌ها به نمايش درآيد و التهاب از بين برود، اينگونه ديگر دلار براي گذاشتن در گنجه مورد خريداري قرار نخواهد گرفت. 

  •