توافق بانک مرکزي و صمت درباره واردات اعتباري در سامانه نيما

تاریخ انتشار : 1400/09/27

بانک مرکزي و وزارت صمت دو موضوع «واردات اعتباري در سامانه نيما» و «رفع محدوديت کالاهاي وارداتي در رويه واردات در مقابل صادرات خود» را به تصويب رساندند.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، کارگروه مشترک و عملياتي وزارت صمت و بانک مرکزي به منظور هماهنگي سياست‌هاي ارزي و تجاري کشور و هدايت ارز حاصل از صادرات به سمت چرخه تجاري و توليدي کشور تشکيل شد.

افزايش صادرات غيرنفتي و تسهيل بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاري کشور، تامين ارز کالاهاي وارداتي با توجه به درآمدهاي ارزي کشور و همچنين اصلاح فرآيندهاي تجاري به منظور تسهيل رويه‌هاي مربوطه از اهداف تشکيل اين کارگروه مشترک است.

بانک مرکزي و وزارت صمت در اولين گام و به منظور تحقق اهداف اشاره شده در اين کارگروه، دو موضوع «واردات اعتباري در سامانه نيما» و «رفع محدوديت کالاهاي وارداتي در رويه واردات در مقابل صادرات خود» را به تصويب رساندند.

بر اين اساس، توليدکنندگان به منظور واردات مي توانند گواهي تخصيص ارز دريافت کنند.

همچنين محدوديت در کالاهاي وارداتي مجاز براي صادرکنندگان  از طريق رويه واردات در مقابل صادرات خود برداشته خواهد شد.

بر اساس اين گزارش، دکتر فاطمي امين وزير صنعت معدن و تجارت و همچنين دکتر صالح‌آبادي رئيس‌کل بانک مرکزي نيز در نخستين جلسه اين کارگروه مشترک ضمن تاکيد بر تسهيل رويه هاي مربوط به صادرات غير نفتي و تشويق به هدايت ارزهاي حاصل از صادرات به چرخه تجاري و توليدي کشور، از برگزاري هفتگي کارگروه مشترک و عملياتي به منظور هماهنگي سياست‌هاي ارزي و تجاري کشور تاکيد کردند.

 دو طرف در اين نشست همچنين بر حمايت از واردکنندگان کالاهاي خرد نيز تاکيد کردند و تشکيل اين کارگروه را موجب بهبود شرايط صادرات و تسهيل روند تجارت خارجي کشور ارزيابي کردند.