دستورالعمل تأمين مالي زنجيره‌اي به شبکه بانکي کشور ابلاغ شد

تاریخ انتشار : 1400/09/29

بانک مرکزي «دستورالعمل ارائه خدمات تأمين مالي زنجيره تأمين توسط مؤسسات اعتباري» را به شبکه بانکي کشور ابلاغ کرد.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، به منظور افزايش کارايي و شفافيت تأمين مالي سرمايه‌ درگردش بنگاه‌هاي توليدي، اصلاح و ارتقاي سياست‌هاي اعتباري، بهبود شاخص‌هاي سلامت بانکي و افزايش پايداري ترازنامه بانک‌ها و همچنين با هدف تسريع و تسهيل فرايندهاي تأمين مالي بنگاه‌هاي توليدي و کمک به رشد اقتصادي پايدار از طريق شيوه‌هاي غيرتورمي، بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، توسعه و ترويج شيوه‌هاي تامين مالي زنجيره‌اي را در دستور کار قرار داده است. در اين زمينه «دستورالعمل ارائه خدمات تأمين مالي زنجيره تأمين توسط مؤسسات اعتباري» با همفکري ذينفعان، ‌صاحبنظران و کارشناسان، تهيه و به تصويب کميسيون اعتباري و تأييد هيات عامل بانک مرکزي رسيده است.

تأمين مالي زنجيره‌اي،‌ مجموعه‌اي از شيوه‌ها و عمليات تامين مالي از قبيل تنزيل اسناد دريافتني، خريد دين، عامليت، عامليت معکوس، پرداخت تسهيلات و اوراق بهادارسازي اسناد دريافتني است که در چارچوب روش‌هاي زنجيره‌اي، منجر به بهبود مديريت سرمايه‌در گردش بنگاه‌هاي توليدي مي‌شود. در اين روش،‌ به جاي شيوه سنتي دريافت تسهيلات مستقيم توسط بنگاه‌هاي اقتصادي، فرايند تأمين مالي بنگاه‌ها به صورت پيوسته و در طول زنجيره‌هاي تأمين و مبتني بر جريان واقعي کالا و خدمت صورت مي‌گيرد.

در تأمين مالي زنجيره‌اي، امکان بکارگيري انواع شيوه‌هاي تعهدي براي تأمين مالي بنگاه‌ها وجود دارد که منجر به کاهش نياز بنگاه‌ها به تسهيلات جديد خواهد شد. 

با پياده‌سازي تأمين مالي زنجيره‌اي، شفافيت و کارايي فرايند تأمين مالي افزايش يافته و هزينه تمام‌شده محصول کاهش مي‌يابد و ضمن تسهيل و تسريع تأمين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي به پايداري و بهبود ترازنامه بانک‌ها نيز کمک مي‌کند.

لازم به ذکر است که نقش بانک مرکزي در توسعه تأمين مالي زنجيره‌اي، نقش سياست‌گذاري و تنظيم‌گري در چارچوب مأموريت‌هاي اصلي است و اجراي شيوه‌هاي مختلف تأمين مالي زنجيره‌اي بر عهده شبکه بانکي خواهد بود.  

تاکنون بخشي از مقدمات پياده‌سازي تأمين مالي زنجيره‌اي با همکاري شبکه بانکي و دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط فراهم شده و با ابلاغ دستورالعمل وشيوه‌نامه‌هاي اجرايي، اجراي آزمايشي طرح از طريق برخي بانک‌هاي منتخب و در زنجيره‌هاي محدود آغاز خواهد شد. در اين زمينه، شيوه‌نامه اجرايي استفاده از برات الکترونيکي در تامين مالي زنجيره‌اي نيز به عنوان يکي از ابزارهاي مورد استفاده در اين شيوه، تصويب و به بانک‌ها ابلاغ شده است.

لازم به ذکر است، به تدريج با تکميل زيرساخت‌ها و دريافت بازخورد از روند اجراي طرح، دامنه شمول آن به ساير رشته‌فعاليت‌ها و ساير بانک‌ها گسترش خواهد يافت.

دستورالعمل ارائه خدمات تأمين مالي زنجيره تأمين توسط مؤسسات اعتباري