چقدر سپرده در بانک‌ها داريم؟

تاریخ انتشار : 1400/09/30

ميزان سپرده‌ها و تسهيلات بانکي تا پايان شهريورماه سال جاري نسبت به سال گذشته، معادل ۴۶.۶ و ۵۱.۹ درصد افزايش يافته است.

به گزارش ايسنا، براساس گزارش بانک مرکزي از وضعيت کل مانده سپرده‌ها و تسهيلات ريالي و ارزي بانک‌ها و مؤسسات اعتباري به تفکيک استان در پايان شهريورماه سال جاري، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۴۶۸۳ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان رسيده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پايان سال گذشته معادل ۴۶.۶ و ۲۰.۹ درصد افزايش را نشان مي‌دهد.
 
همچنين، بالاترين مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۲۵۴۳ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان و کم‌ترين مبلغ مربوط به استان کهگيلويه و بويراحمد معادل ۱۱ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان است. علاوه براين، مانده کل تسهيلات در اين زمان ۳۴۵۵ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پايان سال گذشته معادل ۵۱.۹ و ۲۳‌.۷ درصد افزايش داشته است.

طبق اين گزارش، بيش‌ترين مبلغ تسهيلات نيز مربوط به استان تهران با مانده ۲۲۳۱ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان و کم‌ترين مبلغ مربوط به استان کهگيلويه و بوير احمد معادل ۱۱ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان است.

نسبت تسهيلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانوني ۸۱.۸ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پايان سال قبل، به ترتيب ۳.۳ و ۱.۶ درصد افزايش را نشان مي‌دهد که نسبت مذکور در استان تهران ۹۶ درصد و استان کهگيلويه و بويراحمد ۱۰۵.۹  درصد است.

در اين گزارش، يکي از علل مهم بالا بودن رقم تسهيلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزي بسياري از شرکت‌ها و مؤسسات توليدي ساير استان‌ها در استان تهران بيان شده و عمده فعاليت‌هاي بانکي آنها از طريق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباري استان تهران انجام مي‌شود.