طرح اصلاح قانون بازار سرمايه امروز در کميسيون اقتصادي مجلس رونمايي مي‌شود

تاریخ انتشار : 1400/09/30

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح اصلاح قانون بازار سرمايه در کميته تخصصي بازار سرمايه کميسيون اقتصادي مجلس امروز(سه‌شنبه) رونمايي مي شود تا فعالان بازار ظرف دو هفته پيشنهادات خود را ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار افتصادي خبرگزاري تسنيم، محمدرضا پور ابراهيمي داوراني گفت: بايد از ظرفيت بازار سرمايه براي فعال سازي ظرفيت هاي اقتصادي کشور بيشتر استفاده شود تشکيل صندوق املاک و مستغلات ازطريق بازار بورس امکانپذير است و اين صندوق مي تواند در حوزه مولدسازي نقش داشته باشد که ظرفيت آن در اختيار بازار سرمايه است؛ در اين زمينه پيشنهاد مي شود از ظرفيت هاي بازار سرمايه که در تحول بخش صنايع و اقتصاد نقش دارد در بودجه 1401 استفاده شود.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس اظهار داشت: پيشنهاد ديگر ما به دولت و وزارت صمت اين است که محصولات صنعتي و معدني ظرف بازه زماني مشخص، فرآيند پذيرش را در بورس کالا انجام دهند و ابزارهايي نظير گواهي سپرده و آتي بر روي آنها تعريف شوند چراکه توسعه اقتصاد از بستر بازار سرمايه  قابل انجام است.

پورابراهيمي با بيان اينکه در برهه فعلي رابطه بين وزارت تخصصي صمت با مجموعه بازار سرمايه به خصوص بورس کالا تقويت شده است گفت: تقويت اين روابط يک پيام خوب براي فضاي اجرايي کشور است. به عبارت بهتر آن چيزي که دغدغه ما در حوزه روابط بين فعاليت وزارت صمت و ارکان بازار سرمايه بود در دولت سيزدهم به يک قابليت و ظرفيت بزرگ تبديل شده است لذا شاهد نگاه هاي مثبتي در اين رابطه هستيم.

وي ادامه داد: در برهه اي سرمايه گذاران حاضر در بازار سرمايه به 200 هزار نفر هم نمي رسيد اما اکنون جنس ذي نفعان متفاوت شده و چهره گذشته بازار سرمايه را شاهد نيستيم و به واسطه ذي نفعاني نظير سهامداران سهام عدالت، که 50 ميليون نفر هستند و جمعيت بسيار بزرگي به شمار مي روند اثر فعاليت هاي مرتبط با بازار سرمايه، فضاي عمومي را تحت الشعاع قرار مي دهد.

پورابراهيمي گفت: در طول سال هاي اخير نگاه به بازار سرمايه عميق تر و دقيق تر شده است براي نمونه در سازمان تامين اجتماعي و بانک ها بخشي از مردم ذي نفع هستند و اين رويه و مشارکت بايد ادامه يابد.

وي بر لزوم تقويت جايگاه بازار سرمايه در اقتصاد کشور تاکيد کرد و گفت: کمک به بازار سرمايه در کمک به اقشار مختلف جامعه در نظام اقتصادي کشور نقش دارد.

ناکارآمدي در بنگاه هاي اقتصادي مانند خودروسازي ها را نبايد از جيب مردم پرداخت کرد​

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي  با بيان اينکه سرفصل هاي ارائه شده توسط وزير اقتصاد در خصوص بازار سرمايه مي تواند به تقويت اين بازار کمک کند، تصريح کرد: امروز ما در مقام تصميم آن هم تصميمات مهم در عرصه هاي مختلف اقتصادي هستيم؛ امروز بازار سرمايه از قيمت گذاري دستوري رنج مي برد و اثر آن در همه ابعاد خود را نمايان کرده و به اقتصاد فشار آورده و علاوه بر عدم انتفاع واقعي، ايجاد رانت در نظام اقتصادي کشور و ناکارآمدي بنگاه هاي اقتصادي را به همراه دارد.

وي تصريح کرد: ناکارآمدي در بنگاه هاي اقتصادي مانند خودروسازي ها را نبايد از جيب مردم پرداخت کرد درحالي که بايد قيمت تمام شده را اصلاح کرده و کاهش داد. اما جنس قيمت گذاري و سياست قيمتي با جنس اصلاح متفاوت است. لذا شرط ما کاهش قيمت تمام شده بوده است چراکه اثر آن مي تواند کاهش بهاي تمام شده براي مردم باشد.

پورابراهيمي با بيان اين مطلب که سهم خودروسازان در بازار سرمايه کم است گفت: قيمت گذاري در ساير حوزه ها وجود دارد، براي نمونه اختلاف قيمت ارز نيمايي و بازار آزاد وجود دارد که عملا به بنگاه هاي اقتصادي ضرر و زيان وارد کرده است. هر جا دو نرخي در اقتصاد کشور ديده شده رانت و فساد توزيع مي شود و کسي که متضرر مي شود مردم و بنگاه هاي اقتصادي هستند.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس تاکيد کرد: عدم دخالت دولت و عدم دخالت دستوري براي بازار سرمايه ضرورت دارد. لذا اين مسير در دولت سيزدهم بايد با نگاه علمي و تخصصي همراه باشدو تجارب گذشته مورد توجه باشد، اميدواريم وزراي اقتصادي و ساير وزرا اين مسير را همراهي کنند.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح اصلاح قانون بازار سرمايه در کميته تخصصي بازار سرمايه کميسيون اقتصادي مجلس رونمايي مي شود تا فعالان بازار ظرف دو هفته پيشنهادات خود را ارائه کنند، براي مثال مشکلاتي نظير اخذ ماليات از ابزارهاي مالي مثل گواهي سپرده کالايي از جمله مواردي است که رفع آن مي تواند به توسعه بورس کالا کمک مي کند و تلاش مي شود بسياري از دغدغه هاي فعالان بازار سرمايه نيز در اصلاح قانون لحاظ شود.