تکاليف بانک‌ها براي تامين مالي زنجيره‌اي بنگاه‌هاي توليدي

تاریخ انتشار : 1400/09/30

بانک مرکزي «دستورالعمل ارائه خدمات تأمين مالي زنجيره تأمين توسط مؤسسات اعتباري» را به شبکه بانکي کشور ابلاغ کرد.

به گزارش ايبِنا، براساس دستورالعمل ارائه خدمات تأمين مالي زنجيره تأمين توسط مؤسسات اعتباري، مؤسسه اعتباري وظيفه اعتبار سنجي دقيق و اصولي بنگاه توليدي که درصدد دريافت تسهيلات هستند را دارد به طوري که اهليت و توان اعتباري بنگاه مورد نظر مشخص شود. در غيراينصورت موسسه اعتباري نبايد به بنگاهي که اهليت و توان اعتباري آن بررسي نشده، خدماتي ارائه دهد. 

در يکي از مفاد اين دستورالعمل آمده است که وضعيت تسهيلات و تعهدات غيرجاري و چک برگشتي مشتري نيز بايد پيش از پرداخت تسهيلات به او استعلام شود در غير اين صورت موسسه، مجاز به پرداخت اعتبار نيست. 

مطابق اين شيوه نامه، اخذ وثايق و تضامين کافي از سوي مؤسسه اعتباري الزامي است که با توجه به شرايط و وضعيت مالي متقاضي اعتبار، انجام مي‌شود. 

موسسه اعتباري بايد بنا به درخواست بانک مرکزي، تمام اطلاعات درباره ارائه خدمات تاميم مالي زنجيره تامين را براي تاييد به بانک مرکزي ارائه کند. ضمن اينکه تمام فعاليت هاي موسسه اعتباري در اين زمينه (چه مستقيم و چه به صورت برون سپاري) بايد براساس قوانين و مقررات جاري به ويژه مقررات مبارزه با پولشويي و ضوابط نظارتي و اعتباري باشد و همچنين مکلف است فرايندهاي مربوط به شناسايي مشتري را براساس قوانين و مقررات مبارزه با پولشويي و تأمين مالي تروريسم تهيه، تنظيم و اجرا کند.

براساس دستورالعمل ارائه خدمات تأمين مالي زنجيره تأمين توسط مؤسسات اعتباري ، موسسه اعتباري مي‌تواند راسا يا با مشارکت موسسات اعتباري ديگر، بخش از خدمات مورد نياز را به اشخاص ذي صلاح بسپارد و اصطلاحا برون‌سپاري کند که البته تمامي مسئوليت ناشي از اين امر از لحاظ امنيت اطلاعات و محرمانه بودن اطلاعات، مديريت ريسک و ... بر عهده مؤسسه اعتباري خواهد بود. 

براين اساس، فرايندهاي تسويه مربوط به تأمين مالي زنجيره هاي تأمين، با رعايت الزامات شبکه خدمات پرداخت و از طريق سامانه هاي بانک مرکزي انجام مي شود و همچنين نرخ سود و کارمزد خدمات ارائه شده نيز در چارچوب ضوابط ابلاغي بانک مرکزي است.

طبق شيوه نامه هاي ابلاغي بانک مرکزي و در چارچوب توافق با مشتري، موسسه اعتباري براي تسويه اعتباري خريد مواد اوليه يا خدمات مورد نياز بنگاه هاي توليدي، پس از دريافت و تکميل اسناد و مدارک مي تواند ابزارهاي تأمين مالي زنجيره تامين را براي اين امر صادر کند. ضمن اينکه فرايند گردش اعتبار در طول زنجيره تأمين، براساس وضعيت توليد کالا و خدمت و تقاضاي مشتريان، از سوي موسسه اعتباري مديريت خواهد شد. 

در يکي ديگر از مواد اين دستورالعمل آمده است که موسسه اعتباري مي‌تواند براي ارائه خدمات مورد نظر از ابزارهايي مانند برات الکترونيکي، کارت اعتباري، اعتبار اسنادي داخلي مدت دار، اوراق گواهي اعتبار مولد و ابزارهاي مالي و تجاري مجاز ديگر استفاده کند. 

همچنين موسسه اعتباري موظف است بنا به دستور بانک مرکزي شرايطي فراهم کند که تمام فرآيندها به صورت شفاف قابل رصد و پيگيري باشد و همچنين جزئيات اطلاعات مالي و اعتباري مربوط يه عمليات تامين مالي زنجيره تامين در سامانه هاي برخط تعيين شده توسط بانک مرکزي ثبت شود. 

در پايان اينکه، مؤسسه اعتباري بايد قبل از اينکه خدمات تأمين مالي زنجيره تأمين را به بنگاه هاي متقاضي ارائه کند، زيرساخت هاي لازم براي استفاده از درگاه امن غيرحضوري بانک و امضاي ديجيتال را براي مشتريان فراهم کند.