رشد اقتصادي هشت‌درصدي چگونه محقق خواهد شد؟

تاریخ انتشار : 1400/10/01

در لايحه بودجه ۱۴۰۱ رشد اقتصادي هشت ‌درصدي هدف گذاري شده است. براي تحقق رشد هشت درصدي طرح هاي ملي و استاني ديده شده، اساس اين طرح ها هم سند آمايش سرزمين است.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از سازمان برنامه و بودجه، براي تحقق طرح‌هاي استاني صندوق پيشرفت و عدالت در بودجه ديده شده و از محل منابع دولت ۱۷۵ هزار ميليارد تومان به اين صندوق تزريق خواهد کرد. البته علاوه بر اين، منابعي از فروش دارايي‌ها هر استان و بخشي از درآمدهاي مالياتي استان و ديگر درآمدها به اين صندوق‌ها اضافه خواهد شد. به عبارت ديگر هر استاني در فروش اموال و کسب ماليات توفيق بيشتري داشته باشد اين منابع در همان استان در جهت تحقق طرح‌هاي رشد اقتصادي صرف مي‌شود.

منابع صندوق هم به شيوه اهرمي به کار گرفته مي‌شود؛ يعني دولت قرار نيست طرح جديدي آغاز کند؛ بلکه منابع صندوق در بانک‌هاي کارگزار صندوق سپرده گذاري مي‌شود و تا سه برابر ميزان سپرده تسهيلات ارزان قيمت در اختيار بخش خصوصي قرار خواهد گرفت.

به اين ترتيب منابع بخش خصوصي در راستاي تحقق رشد اقتصادي البته مبتني بر سند آمايش و ظرفيت‌هاي استاني به کار گرفته مي‌شود. البته در کنار طرح‌هاي استاني طرح‌هاي ملي و طرح عمراني که بودجه آن رشد ۴۳ درصدي دارد هم در تحقق هدف رشد هشت درصدي نقش بسزايي ايفا خواهند کرد.