اختصاص ۱۷۵ هزار ميليارد تومان به صندوق پيشرفت و عدالت

تاریخ انتشار : 1400/10/01

تهران- ايرنا- دولت سيزدهم براي تحقق رشد اقتصادي ۸ درصدي با پيش‌بيني صندوق پيشرفت و عدالت در لايحه بودجه و تزريق ۱۷۵ هزار ميليارد تومان به اين صندوق در راستاي تحقق اين ميزان رشد گام برخواهد داشت.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از سازمان برنامه و بودجه براي تحقق طرح هاي استاني، صندوق پيشرفت و عدالت در بودجه ديده شده و از محل منابع دولت ۱۷۵ هزار ميليارد تومان به اين صندوق تزريق خواهد کرد. البته علاوه بر اين، منابعي از فروش دارايي‌هاي هر استان و بخشي از درآمدهاي مالياتي استان و ديگر درآمدها به اين صندوق ها اضافه خواهد شد.

به عبارت ديگر هر استاني در فروش اموال و کسب ماليات توفيق بيشتري داشته باشد اين منابع در همان استان در جهت تحقق طرح‌هاي رشد اقتصادي هزينه مي‌شود.

منابع صندوق هم به شيوه اهرمي به کار گرفته خواهد شد؛ يعني دولت قرار نيست طرح جديدي آغاز کند، بلکه منابع صندوق در بانک‌هاي کارگزار صندوق سپرده گذاري مي‌شود و تا سه برابر ميزان سپرده، تسهيلات ارزان قيمت در اختيار بخش خصوصي قرار خواهد گرفت.

 به اين ترتيب منابع بخش خصوصي در راستاي تحقق رشد اقتصادي، البته مبتني بر سند آمايش و ظرفيت‌هاي استاني مورد استفاده قرار مي‌گيرد. البته در کنار طرح هاي استاني طرح هاي ملي و طرح عمراني که بودجه آن رشد ۴۳ درصدي دارد هم در تحقق هدف رشد هشت درصدي نقش بسزايي ايفا خواهند کرد.

به گزارش ايرنا يکي از مشخصه‌هاي اصلي بودجه ۱۴۰۱ تاکيد بر توسعه متوازن منطقه‌اي با تکيه بر سند ملي آمايش سرزمين است. از اين رو به بودجه استان‌ها و سهم هر استان در آينده توسعه و به ويژه رشد اقتصادي کشور اهميت خاصي داده شده است.

بر اساس ماده واحده لايحه بودجه پيشنهادي دولت، بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از حيث منابع و مصارف بالغ بر سي و شش ميليون و سيصد و ده هزار و هفتصد و چهار ميليارد و ششصد و بيست و هشت ميليون (۳۶.۳۱۰.۷۰۴.۶۲۸.۰۰۰.۰۰۰) ريال است.