خروج سرمايه‌ها از بازار ارز/ سرمايه‌گذاران منتظر روي خوش بورس

تاریخ انتشار : 1400/10/04

يک کارشناس اقتصادي گفت: سرمايه‌داران خرد با وجود اتفاقات گذشته مترصد فرصت هستند تا به بازار سهام ورود کنند، اما بازار سرمايه به واسطه سلب اعتمادي که از نهادهاي ذيربط صورت گرفت، فعلا خيلي جذاب نيست.

اباذر براري در گفتگو با خبرنگار ابيِنا اظهار داشت: سرمايه‌هاي سرگردان يکي از مشکلاتي به حساب مي‌آيد که هميشه در سال‌هاي اخير اقتصاد ايران با آن مواجه بوده و همواره آن را با تلاطم و چالش روبرو کرده است.

وي در ادامه اضافه کرد: بخش عمده اين سرمايه‌ها به واسطه نوسانات نرخ ارز در حوزه خريد و فروش اين کالا و مواردي مشابه آن ورود پيدا کرده است که در سال‌هاي مختلف هم در رابطه با همين بازار به شکل متفاوتي با آن برخورد شده است، به اين شکل که گاهي در بازار سکه و طلا و  گاهي در بازار ديگري که اثرات زيادي به دنبال داشت، وارد مي‌شد.

اين کارشناس اقتصادي در اين خصوص يادآور شد: خوشبختانه طي مقطعي نقدينگي به درستي سوي بازار سرمايه و بورس هدايت شد که توسعه بازار مورد اشاره داراي اين توانايي بود که بخش مولد اقتصاد کشور باشد و در آن مقطع درست جايي قرار گرفت که بايد چنين مي‌شد، اما بروز اتقافاتي موجب شد تا حجم سرمايه‌اي که جذب بازار سرمايه شده بود از بازار خارج شده و به بازارهاي ديگر سوق داده شود.     

براري در اين رابطه تاکيد کرد: سرمايه‌داران خرد با اين وجود مجدد مترصد فرصت هستند تا به اين بازار ورود پيدا کنند، اما بازار سرمايه به واسطه سلب اعتمادي که از نهادهاي ذيربط صورت گرفت، فعلا خيلي جذاب نيست و ورود به آن حداقل در کوتاه مدت روي نخواهد داد. برخورد با بازار ملک هم با توجه به وضعيت بودجه در سال بعد واحتمال افزايش حامل‌هاي انرژي و افزايش قيمت مواد اوليه براي ساختمان در آن با احتياط برخورد مي‌شود و در اين ميان جايي که به نظر مي‌رسد ورود جدي‌تري داشته باشد و اخيرا هم آمارها نشان از همين مسئله دارد، ورود سرمايه‌داران خرد به بازار رمزارزها است.

اين کارشناس مسائل اقتصادي در ادامه بيان کرد: سرمايه‌ها قاعدتا بايد وارد حوزه بخش مولد اقتصادي شود، هرجا که مولد نباشد و سفته بازي صورت گيرد براي بخشي که بايد توليد و اشتغال ايجاد کند و چرخ‌هاي اقتصادي کشوررا بگرداند مانع‌ تراشي مي‌شود، بنابراين هيچ توصيه‌اي درباره چنين انتخابي صورت نمي‌گيرد. 

براري در اين رابطه چنين توضيح داد: اتفاقاتي که در  طي سال‌هاي اخير روي داد را هم بايد در اين زمينه مورد توجه قرار داد. بي‌اعتمادي و سرمايه اجتماعي که از دست رفت هم به اين مسئله دامن مي‌زند و افراد هم به تعبيري دنبال حفظ سرمايه‌هاي خود هستند و نمي توان به آن‌ها خرده گرفت، البته خيلي هم نگاه بلند مدت ندارند که فعاليت اقتصادي راه بيندازند، بيشتردر پي اين هستند که جلوي کاهش ارزش پول خود را بگيرند و مانع از اين اتفاق شوند.

  •