دولت به دنبال کنترل تورم از طريق انضباط پولي و مالي است

تاریخ انتشار : 1400/10/05

رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: کاهش نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در سه ماه متوالي نشان‌دهنده رويکرد درست دولت در عدم استفاده از پول پرقدرت است.

به گزارش ايبِنا، سيد مسعود مير کاظمي، در جلسه ستاد بودجه ۱۴۰۱ گفت: لايحه دولت با استقبال خوب نخبگان و مراکز پژوهشي و تحقيقاتي مواجه شده است. البته سازمان برنامه و بودجه براي شنيدن انتقاداتي هم که وجود دارد کاملا آماده است.

وي ادامه داد: در ميان برخي نقدهاي دلسوزانه مطالبي هم هست که از نگاه سياسي به منافع و معيشت مردم حکايت دارد. عده‌اي که هشت سال در برابر آب رفتن سفره مردم روزه سکوت گرفته بودند حالا شبهه انگيزي مي‌کنند و البته که اين افراد هيچ‌وقت از توضيحات قانع نخواهند شد.

ميرکاظمي تأکيد کرد: کساني که نگاه کارشناسي و با رويکرد علمي درباره بودجه نظراتي دارند، مورد توجه قرار مي‌گيرد و حتي اگر در موارد محدودي بودجه نياز به اصلاح داشته باشد، آماده انجام آن هستيم.

معاون رئيس‌جمهور با اشاره به اهميت عدم‌تغيير سقف بودجه، گفت: در بودجه ۱۴۰۱ منابع و مصارف باهم همخواني دارند. درآمدها واقعي ديده‌شده و هزينه‌هاي دولتي به‌غيراز حقوق کاهش داشته است؛ چراکه براي دولت کسري بودجه‌اي خط قرمز است.

وي با بيان اينکه دولت در ماه‌هاي گذشته از منابع بانک مرکزي استقراض نکرده است؛ تصريح کرد: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه براي سومين ماه متوالي کاهشي بوده و در آذر ۰.۵درصد تنزل پيداکرده؛ موضوعي که نشان‌دهنده رويکرد درست دولت در عدم استفاده از پول پرقدرت است.

ميرکاظمي اضافه کرد: علاوه بربستن بودجه بدون کسري در لايحه احکام خوبي براي کنترل اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزي ديده‌شده؛ به‌عبارت‌ديگر دولت در سال آينده به دنبال کنترل و کاهش قابل‌توجه تورم البته نه به شيوه رکود بلکه با انضباط مالي و پولي است.

رئيس سازمان برنامه با بيان اينکه کنترل تورم و رشد اقتصادي، افزايش قدرت خريد آحاد مردم را در پي خواهد داشت، گفت: به دستور رئيس‌جمهور پيوست عدالت بودجه تدوين و در حالي نهايي شدن است تا جهت‌گيري‌هاي دولت براي پيشرفت متوازن کشوري بهتر مشخص شود.