تسهيلات بانکي ۵۲ درصد افزايش يافت

تاریخ انتشار : 1400/10/11

آمارهاي بانک مرکزي از افزايش ۴۶.۶ درصدي مانده سپرده‌ها و ۵۱.۹ درصدي مانده تسهيلات بانکي در پايان شهريور ماه ۱۴۰۰ نسبت به پايان شهريور ۹۹ حکايت دارد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، گزارش وضعيت کل مانده سپرده‌ها و تسهيلات ريالي و ارزي بانک‌ها و مؤسسات اعتباري به تفکيک استان در پايان شهريور ماه سال ۱۴۰۰ حاکي از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۴۶۸۳۸.۷ هزار ميليارد ريال شده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۴۸۸۴.۲ هزار ميليارد ريال (۴۶.۶ درصد) و نسبت به پايان سال قبل معادل ۸۰۸۴ هزار ميليارد ريال (۲۰.۹ درصد) افزايش نشان مي‌دهد. بيش‌ترين مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۲۵۴۳۷.۶ هزار ميليارد ريال و کم‌ترين مبلغ مربوط به استان کهگيلويه و بويراحمد معادل ۱۱۹.۲ هزار ميليارد ريال است.

مانده کل تسهيلات نيز بالغ بر ۳۴۵۵۴.۱ هزار ميليارد ريال بوده که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۱۸۰۰.۹ هزار ميليارد ريال (۵۱.۹ درصد) و نسبت به پايان سال قبل ۶۶۳۱.۴ هزار ميليارد ريال (۲۳.۷ درصد) افزايش داشته است. بيش‌ترين مبلغ تسهيلات مربوط به استان تهران با مانده ۲۲۳۱۹.۳ هزار ميليارد ريال و کم‌ترين مبلغ مربوط به استان کهگيلويه و بوير احمد معادل ۱۱۲ هزار ميليارد ريال است.

src=https://media.ibena.ir/d/2022/01/01/0/79959.png

شايان ذکر است نسبت تسهيلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانوني ۸۱.۸ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پايان سال قبل، به ترتيب ۳.۳ و ۱.۶ واحد درصد افزايش نشان مي‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۶ درصد و در استان کهگيلويه و بويراحمد ۱۰۵.۹ درصد است.

بانک مرکزي تاکيد کرده است که يکي از علل مهم بالا بودن رقم تسهيلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزي بسياري از شرکت‌ها و مؤسسات توليدي ساير استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعاليت‌هاي بانکي آنها از طريق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباري استان تهران انجام مي‌شود.

src=https://media.ibena.ir/d/2022/01/01/0/79961.png

  •