رشد ۳.۳ درصدي اقتصاد بدون نفت در تابستان ۱۴۰۰

تاریخ انتشار : 1400/10/12

تهران- ايرنا- مرکز آمار در تازه‌ترين گزارش خود اعلام کرد که رشد اقتصادي بدون نفت در تابستان امسال به ۳.۳ درصد رسيد. 

به گزارش روز شنبه ايرنا، مرکز آمار در پايان هر فصل گزارشي از وضعيت اقتصادي را ارائه مي‌کند. براين اساس در تابستان امسال محصول ناخالص داخلي بدون نفت به قيمت ثابت سال ۱۳۹۰ به رقم يک ميليون و ۶۲۳ هزار و ۲۱۳ ميليارد ريال بوده است. 

همچنين در اين دوره رشد اقتصادي و رشد اقتصادي بدون نفت به ترتيب برابر ۴.۲ و ۳.۳ درصد بوده است.

شاخص قيمت کالاها و خدمات مصرفي کل کشور در تابستان ١٤٠٠ بر مبناي سال ١٣٩٥ نيز ۳۳۸.۷ بوده است که نرخ تورم ۱۲ ماه منتهي به شهريور ماه ١٤٠٠ نسبت به دوره مشابه قبل نرخ ۴۵.۸ درصد بوده است.

همچنين نرخ بيکاري جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر ۹.۶ درصد بوده است که نسبت به فصل قبل، هشت دهم واحد افزايش داشته است.

براساس اين گزارش، جمع کل نقدينگي کشور به ۴۰ هزار و ۶۷۶ هزار ميليارد ريال رسيده است که نسبت به پايان سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ۱۸.۶ درصد افزايش نسبت به فصل گذشته به يک ميليون و ۳۸۶ هزار و ۴۵۱ واحد رسيده است. در اين فصل ارزش جاري بازار سهام با ۱۹.۳ درصد افزايش نسبت به فصل گذشته به رقم ۵۶ ميليون و ۹۴ هزار و ۹۰۴ ميليارد ريال رسيد.

همچنين ارزش کل معاملات بازار بورس اوراق بهادار چهار ميليون و ۳۱۴ هزار و ۵۸۶ ميليارد ريال بوده است که نسبت به فصل گذشته ۶۳.۷ درصد افزايش داشته است.

کل واردات از گمرک کشور ۱۰ هزار و ۸۱۰ هزار تن و به ارزش ۱۲هزار و ۸۰۹ ميليون دلار بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر وزني ۳۹.۹ درصد افزايش و به لحاظ ارزش ۳۷.۶ درصد افزايش داشته است.

در اين فصل کل صادرات غيرنفتي از گمرک جمهوري اسلامي ايران ۲۹ هزار و ۸۱۳ هزار تن و به ارزش ۱۰ هزار و ۹۸۰ ميليون دلار بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر وزن ٢٠٥ درصد افزايش و به لحاظ ارزش ۵۲.۱ درصد افزايش داشته است.

در بهار١٤٠٠ متوسط قيمت هر بشکه نفت خام سبد اوپک ۶۶.۱ دلار بوده است که نسبت به فصل زمستان ۱۲.۸ درصد افزايش داشته است.

ميانگين قيمت سکه طرح جديد  ۱۱۳ ميليون و ۵۶۴ هزار ريال، نيم سکه ۵۸ ميليون و ۷۵۶ هزار ريال و ربع سکه ۳۶ ميليون و ۷۲۶ هزار ريال بوده است که نسبت به فصل گذشته به ترتيب ۸.۷ درصد افزايش، يک و ۳.۸ درصد کاهش داشته است.

متوسط نرخ دلار در بازار آزاد برابر ۲۵۸ هزار و ۳۱۹ ريال بوده است که نسبت به فصل قبل ۱۰.۱ درصد افزايش داشته است.

همچنين متوسط قيمت يورو در بازار آزاد برابر ۳۰۵ هزار و ۳۸۴ ريال بوده است که نسبت به فصل قبل ۸.۷ درصد افزايش داشته است.