طرح اصلاح قانون پولي و بانکي به کجا رسيد؟

تاریخ انتشار : 1400/10/12

عضو کميسيون اقتصادي مجلس آخرين وضعيت طرح اصلاح قانون پولي و بانکي را تشريح کرد.

غلامرضا مرحبا، عضو کميسيون اقتصادي  در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره طرح اصلاح قانون پولي و بانکي کشور گفت: دو دوره براي نتيجه‌گيري در خصوص طرح اصلاح قانون پولي و بانکي تلاش کرده‌ايم، اما هنوز موفق به کسب نتيجه قابل توجهي نشده است. 

وي در ادامه يادآور شد: کار بزرگي که نمايندگان درمجلس يازدهم انجام دادند، اصلاح بخش بزرگي از اين طرح که به بانک مرکزي ارتباط دارد، است. اين مسئله سال گذشته به نتيجه رسيد و براي آن جلسات فشرده‎اي با حضور برخي از روساي سابق در بانک مرکزي برگزار شد که به نتيجه نهايي هم دست يافتند.

اين عضو کميسيون اقتصادي در اين خصوص تاکيد کرد: قسمت ديگر اين طرح در دست بررسي کميته‎اي که به همين دليل تشکيل شده، قرار دارد و به مراحل خوبي هم دست پيدا کرده‎اند، اميدوارم درآينده نه چندان دور به صحن کميسيون ارسال شود.  

مرحبا در خصوص نتايج به دست آمده در همين ارتباط اظهار داشت: اعضاي کميته به يک جمع‎بندي دست پيدا کردند و اين کار براساس نظر بانک مرکزي، مرکز پژوهش‎ها و کميسيون اقتصادي بوده که مراحل ابتدايي آن رو به اتمام است و پس از طرح در صحن کميسيون به صحن علني مجلس ارسال خواهد شد. 

وي درباره برگزاري جلسات بانک مرکزي با وزارت صمت و بخش خصوصي و تشکيل کميته‎اي در همين زمينه تصريح کرد: درباره برنامه و کار اين کميته بي‎اطلاع هستيم، اما اصل گفت‎وگو و تشکيل کارگروه‎هاي شبيه به آن که در بخش‎هاي مرتبط تصميم‎گير مانند بانک مرکزي و وزارت صمت انجام مي‎شود کار مبارکي به حساب مي‎آيد، اما براي کسب موفقيت شروطي دارد.

اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي درخصوص اين شروط چنين توضيح داد: برگزاري کارگروه‎هايي از اين دست زماني با نتيجه مثبت همراه خواهد بود که واقعا تصميم‎گير باشد و هدف جلسه، تشکيل جلسه بعدي نباشد. به اين معنا؛ دستور کار به تعريف در آيد تا مشکلات موجود در اين حوزه‎ها به صورت پروژه معرفي شود و پس از جمع‎بندي به تصميم نهايي برسد.