استفاده از رمزارزها در تجارت بين‌الملل تا دو هفته آينده

تاریخ انتشار : 1400/10/20

رئيس کل سازمان توسعه تجارت از اتصال سامانه رمزارزها به سامانه‌هايي مانند سامانه جامع تجارت براي استفاده در تجارت بين‌الملل تا دو هفته آينده خبر داد.

به گزارش ايبِنا از صدا و سيما، عليرضا پيمان‌پاک گفت: با بانک مرکزي براي استفاده از سامانه‌هاي بلاکچين و رمزارزها در فضاي تجارت بين‌الملل به توافق رسيديم.

وي با بيان اينکه يکي از الزامات توسعه تجارت بحث نقل و انتقالات وجوه و تضمين است، افزود: فعال اقتصادي براي تجارت با طرف مقابل بايد سازوکار مالي، بانکي، پولي و بيمه‌اي داشته باشد و در اين باره ابزارهاي مختلفي مانند گشايش اسناد اعتباري، ارتباطات بين بانکي و صندوق ضمانت صادرات وجود دارد ضمن اينکه اخيرا يکي از ابزارهاي انتقال اعتبار در بحث‌هاي پرداختي به کار گرفته شده که همان سامانه‌هاي بلاکچين يا رمزارزهاست.

رئيس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: اگر از بحث بانک مرکزي در مسئوليت بحث‌هاي پولي، ​ مالي و ارزي و اين که از رويکرد بانک مرکزي و دولت بگذريم، اين رمزارزها و سامانه‌هاي بلاکچين، بحث‌هاي کاربردي بسياري در امور تجاري دارند که اگر از آن غافل شويم بخش عمده‌اي از فرصت‌هاي تجاري را از دست خواهيم داد.

پيمان پاک گفت: استفاده از رمزارزها ايجاد نوعي تضمين براي کسب و کارهاي خرد و متوسط است يعني اگر کسب و کارهاي کوچک يا متوسط بخواهند با همتايان خود در ديگر کشورها کار کنند نيازمند نوعي تضمين هستند که سامانه‌هاي بلاکچين مبتني بر پايه ارزهاي مختلف، مي‌توانند اين سازوکار را ايجاد کنند و طرفين تجاري براساس سازوکار اين سامانه‌ها به يکديگر تضمين متقابل بدهند.

وي ادامه داد: حتي با استفاده از رمزارزها پرداخت هم مي‌تواند صورت گيرد يعني رمزارزها مي‌تواند وسيله‌اي براي انتقال اعتبار صادرکننده به واردکننده کالا باشد.

رئيس سازمان توسعه تجارت گفت: در حال کار بر روي سازوکار اين سامانه هستيم، بخش بين المللي آن انجام شده و تا دو هفته آينده اتصال سامانه رمزارز به سامانه‌هاي ما مانند سامانه جامع تجارت تعريف و ابزاري مي‌شود تا فعالان اقتصادي و صادرکنندگان بتوانند از اين ابزار بين المللي استفاده کنند.

پيمان پاک افزود: علاوه بر اين پيشنهادي را بانک مرکزي داده که در حال حاضر روي آن کار مي‌کنيم و آن اين که چگونه مي‌توانيم از رمزارزهاي توليد شده در داخل و يا رمزارزهايي که توسط مجموعه‌هايي مانند بخش خصوصي خريداري شده‌اند و در حال معامله هستند براي واردات کالا استفاده کنيم.

وي ادامه داد: ابعاد اين پيشنهاد در حال بررسي است و اين امکان وجود دارد سازوکاري تعريف کنيم تا رمزارزهاي توليد شده در کشور به کمک توسعه تجارت و واردات کالا بيايد.

رئيس سازمان توسعه تجارت گفت: براي استفاده از رمزارزهاي داخلي هم وزارت صمت و بانک مرکزي تا دو هفته ديگر جمع‌بندي و برنامه آن را عملياتي و اجرايي خواهد کرد.

پيمان پاک با بيان اينکه همه فعالان اقتصادي مي‌توانند از اين رمزارزها استفاده کنند گفت: فعال اقتصادي در جايي روبل، روپيه، دلار و يورو مي‌گيرد که با استفاده از اين ابزار مي‌تواند رمزارزهايي مانند بيت کوين و تتر دريافت کند که اين نوعي اعتبار است و مي‌تواند آن را به فروشنده کالا و يا واردکننده منتقل کند.

وي با اشاره به اين که در بعضي از بازارهاي هدف ما به ويژه در کشورهايي مانند عراق، افغانستان و يا پاکستان ممکن است محدوديت‌هايي براي استفاده از رمزارزها باشد افزود: در بازارهاي اصلي ما مانند روسيه، چين، هند و جنوب شرق آسيا استفاده از رمزارزها رواج دارد و آن‌ها از اين رمزارزها استفاده مي‌کنند يعني رمزارزها در بازارهاي هدف ما نقش قابل توجهي دارند.

رئيس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اين که استفاده از رمزارزها کارمزدي مانند انتقال ارز از طريق صرافي ندارد، گفت: از آن جا که در بازار رمزارزها کار به صورت اعتباري انجام مي‌شود فعالان اقتصادي ما به راحتي مي‌توانند از آن استفاده کنند و استفاده وسيع از آن باعث افزايش و جهش صادرات مي‌شود.