پرداخت تسهيلات در بانک‌ها متوقف نشده است

تاریخ انتشار : 1400/10/27

اخيرا اخباري مبني بر توقف پرداخت تسهيلات در برخي بانک‌ها منتشر شده است که دبير شوراي هماهنگي بانک‌هاي دولتي ضمن رد اين ادعا از رشد منابع و تسهيلات بانک‌ها در سال جاري خبر داد.

عليرضا قيطاسي در گفت‌وگو با ايبِنا با تاکيد بر عدم توقف پرداخت تسهيلات در بانک‌ها اظهار کرد: بانک‌ها از صبح که فعاليت خود را آغاز مي‌کند تا پايان ساعات کاري به ارائه خدمات امور بانکي اعم از دريافت سپرده و اعطاي تسهيلات مشغول هستند و توقف پرداخت تسهيلات به هيچ عنوان صحت ندارد. 

دبير شوراي هماهنگي بانک‌هاي دولتي و نيمه دولتي تصريح کرد: بانک ها در طول سال با توجه به منابع و مصارفي که دارند و براساس سياست اعتباري خود ، به پرداخت تسهيلات مي‌پردازند و توقف در تسهيلات معني ندارد. ممکن است منابع بانکي کاهش يابد يا زمان اعطاي تسهيلات کمي بيشتر شود اما توقفي وجود ندارد. 

وي ادامه داد: در واقع بانک‌هاي دولتي و نيمه دولتي که عضو شوراي هماهنگي هستند براساس بخشنامه بانک مرکزي، سياست اعتباري خود و سياست دولت اقدام به پرداخت تسهيلات مي‌کنند؛ ضمن اينکه تمام تکاليفي که توسط مجلس و دولت به بانک ها تکليف مي‌شود هم با برنامه‌ريزي اعتباري در حال انجام است. 

دبير شوراي هماهنگي بانک‌هاي دولتي و نيمه دولتي با بيان اينکه آمارها نيز بيانگر اين است که اعطاي تسهيلات بانک‌ها از ابتداي سال تاکنون رشد قابل توجهي داشته است، تصريح کرد: از فروردين ۱۴۰۰ تا ۲۹ آذر ماه امسال، ۶۷۱ هزار و ۹۵۶ نفر تسهيلات ازدواج از ۱۲بانکي که عضو شوراي هماهنگي بانکها دولتي و نيمه دولتي هستند، دريافت کردند. اين ميزان پرداخت، از تعداد ۸۳۴ هزار و ۷۳۸ تقاضا انجام شده است که در واقع ۸۰درصد متقاضيان وام ازدواج تا ۲۹آذرماه امسال تسهيلات خود را دريافت کرده‌اند. 

قيطاسي ادامه داد: با احتساب اينکه به طور متوسط ماهانه براي ۷۰ هزار نفر وام پرداخت مي‌شود؛ بنابراين در ۳ماه باقي مانده پايان سال نيز ۱۶۰هزار نفر مابقي نيز وام خود را دريافت خواهند کرد. اين در حالي است که امسال مبلغ تسهيلات ازدواج افزايش داشته است به نحوي که سال گذشته مبلغ وام ۵۰ ميليون تومان بود و امسال براي خانم هاي زير ۲۳ سال و آقايان بالاي ۲۵ سال ۱۰۰ ميليون تومان و مابقي افراد که اين شرط سني را نداشته باشند ۷۰ ميليون تومان است. 

وي با بيان اينکه سرانه پرداخت تسهيلات در سال جاري ۸۷ ميليون تومان است، افزود: سال گذشته ۹۴ درصد متقاضيان وام ازدواج دريافت کردند که امسال هم به اين ميزان و حتي بيشتر خواهيم رسيد. سال گذشته ۷۴۱ هزار نفر از اين تسهيلات استفاده کردند که در مجموع ۳۸ هزار ميليارد تومان بود. امسال تا ۲۹ آذرماه نيز ۶۷۱ هزار نفر در مجموع مبلغ ۵۸ هزار ميليارد تومان تسهيلات دريافت کردند. با توجه به اين آمار، پرداخت تسهيلات در بخش ازدواج حدود ۵۰درصد رشد داشته است؛ در نتيجه خدمات خوب بانک ها و  عملکرد کارکنان تلاشگر شبکه بانکي را نبايد زير سوال برد. 

دبير شوراي هماهنگي بانک‌هاي دولتي و نيمه دولتي همچنين با اشاره به ميزان منابع و تسهيلات بانک‌ها اظهار کرد: مجموع منابع بانک‌هاي عضو شوراي هماهنگي در پايان آبان ماه امسال رشد ۴۰درصدي داشت که در همين مدت زمان شاهد رشد ۴۱ درصدي تسهيلات اين بانک‌ها نيز بوديم. 

به گفته قيطاسي، بانک‌ها با توجه به مديريت منابع و مصارف، متناسب با منابع خود تسهيلات را پرداخت و به تقاضاي مشتريان رسيدگي مي‌کنند؛ اما اگر در يکي از شعب بانک‌ها اعلام شود که پرداخت تسهيلات متوقف شده است، مشتري بايد حتما به واحد رسيدگي به شکايت بانک مورد نظر مراجعه و ثبت شکايت کند. 

  •