نظام بانکي بايد به سمت اعتبارسنجي براي پرداخت تسهيلات حرکت کند

تاریخ انتشار : 1400/10/28

تهران- ايرنا- رئيس شوراي هماهنگي بانک‌هاي دولتي با تاکيد بر لزوم برچيده شدن قوانين و مقررات دست و پاگير اداري که فرايند تخصيص تسهيلات به متقاضيان را طولاني مي کند، گفت: بانک‌ها بايد به سمت اعتبارسنجي به جاي وثيقه‌محوري در پرداخت تسهيلات حرکت کنند.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا از روابط عمومي بانک ملي ايران، محمدرضا فرزين در جلسه امروز رئيس جمهور و تيم اقتصادي دولت با مديران عامل بانک‌هاي دولتي و خصوصي بر نقش محوري بانک‌ها در تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي تاکيد کرد و افزود نظام بانکي بايد با حرکت به سمت اعتبارسنجي به جاي نظام وثيقه محور، نه تنها سرعت پرداخت تسهيلات را افزايش دهد، بلکه بازگشت منابع به بانک را نيز بيش از پيش تضمين کند.

وي اظهار داشت: به منظور تسريع روند فعاليت بنگاه‌ها و نيز رفع نيازهاي اقتصادي متقاضيان، فرايند پرداخت تسهيلات بانکي به عموم مردم بايد آسان‌تر شود.

رييس شوراي هماهنگي بانک‌هاي دولتي با بيان اينکه ۸۳ درصد تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي کشور توسط نظام بانکي انجام مي شود، ادامه داد: اقتصاد ايران بانک محور است و بانک‌ها لازم است در اين خصوص نقش مناسبي ايفا کنند.

مديرعامل بانک ملي ايران به ارزش مالي بيش از ۸۰ هزار هزار ميليارد توماني بانک‌هاي کشور اشاره و با بيان اينکه اعتماد مردم به نظام بانکي بسيار قابل توجه است، اظهار کرد: اکنون ۸۰ ميليون نفر در بانک‌هاي کشور حساب بانکي دارند و به طور متوسط هر يک نفر، ۸ حساب بانکي را به خود اختصاص داده است.

فرزين همچنين نقش نظام بانکي را در ايجاد شغل قابل توجه خواند و با بيان اينکه بانک‌ها هر سال مبالغ قابل توجهي به منظور ايجاد يا توسعه بنگاه‌هاي اقتصادي اشتغال‌زا به طور تسهيلات پرداخت مي‌کنند، گفت: اکنون بيش از ۲۳۰ هزار نفر به طور مستقيم و غيرمستقيم در نظام بانکي کشور شاغل هستند و بيش از اين رقم نيز بازنشسته از بانک‌ها در کشور داريم.

پرداخت ۱۵۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات در ۹ ماهه ۱۴۰۰

وي همچنين با بيان اينکه «بانک ملي ايران، برند نظام بانکي است» و «هدف ما، افزايش فراگيري مالي بانک ملي ايران است»، به ارائه گزارشي از عملکرد اين بانک پرداخت.

فرزين گفت: بانک ملي ايران در همه شهرها و روستاها شعبه دارد و ما معتقديم اين شرايط بايد حفظ شود.

وي همچنين به پرداخت ۱۵۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات طي ۹ ماه نخست سال جاري توسط اين بانک اشاره و خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد اين مبلغ در قالب تسهيلات خرد پرداخت شده است.

مديرعامل بانک ملي، بانک کارگشايي را نيز محلي مناسب براي تامين مالي خرد خواند و با بيان اينکه فرايند پرداخت تسهيلات در اين بانک تنها ۲۴ ساعت و با دريافت وثيقه خرد صورت مي گيرد، بر توسعه اين روند تاکيد کرد.