واريز بخشي از منابع صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بازار سرمايه

تاریخ انتشار : 1400/11/02

رئيس هيأت عامل صندوق تثبيت بازار سرمايه گفت: طي توافقات انجام شده با صندوق توسعه ملي، روز گذشته (۳۰ دي ماه) بخشي از منابع مالي اين صندوق به صندوق تثبيت بازار سرمايه واريز شد.

به گزارش ايبِنا، بعد از ورود شاخص بورس به مدار نزولي و ايجاد ترس و نگراني در اين بازار و ميان سهامداران، واريز منابع مالي به صندوق تثبيت بازار سرمايه از جمله تصميمات مهمي بود که از سوي مسوولان ارشد کشور و در راستاي کاهش نوسانات ايجاد شده در معاملات بورس اتخاذ شد.

در چند ماه گذشته بخشي از اين منابع از صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بازار سرمايه واريز شده بود اما باقي آن در سايه ابهام قرار گرفت که اکنون بر اساس پيگيري هاي صورت گرفته بخشي از باقيمانده اين منابع به صندوق تثبيت بازار سرمايه واريز شده است.

در اين زمينه «اميرمهدي صبايي»، رئيس هيأت عامل صندوق تثبيت بازار سرمايه در گفتگو با ايرنا به آخرين جزييات واريزي‌ها به صندوق تثبيت بازار سرمايه اشاره کرد و افزود:  صندوق تثبيت بازار سرمايه در راستاي ماده ۲۸ قانون رفع موانع توليد براي ورود به بازار سرمايه در روزهاي بحراني با هدف کاهش و کنترل ريسک هاي بازار تاسيس شده است.
وي گفت: صندوق تثبيت بازارسرمايه براي ورود به بازار نيازمند منابعي است که اين منابع از سه طريق به اين صندوق واريز خواهد شد.

صبايي خاطرنشان کرد: نخستين روش اين واريزي به صورت مستقيم از طريق دولت است، روش ديگر از محل واريزي سازمان بورس و آخرين روش به واسطه صندوق توسعه ملي صورت مي‌گيرد تا يک درصد از منابع اين صندوق را  به صندوق تثبيت بازار سرمايه واريز کند.

رئيس هيأت عامل صندوق تثبيت بازار سرمايه گفت: اکنون در وضعيت فعلي بازار سرمايه، قرار است تا تامين مالي براي بازار سرمايه از طريق صندوق توسعه ملي صورت بگيرد که از مدت‌ها قبل پيگير انجام واريزي آن بوده‌ايم.

صبايي اظهار داشت: با انتصاب و استقرار بنده به عنوان رييس هيات عامل اين صندوق، مسايل مربوطه به واريزي‌ها از صندوق توسعه ملي به صورت جدي پيگيري و براساس سياست‌هاي سازمان بورس و وزارت اقتصاد در اولويت فعاليت‌ها قرار گرفت، در نهايت روز گذشته اقدامات انجام شده به نتيجه رسيد.

رئيس هيأت عامل صندوق تثبيت بازار سرمايه گفت: مبلغ مانده قابل سرمايه‌گذاري از سوي صندوق توسعه ملي نزد صندوق تثبيت بازار سرمايه بالغ بر ۱۰ هزار ميليارد تومان است که روز گذشته (۳۰ دي ماه) طي توافقات انجام شده، بخشي از اين مبلغ به صندوق تثبيت بازار سرمايه واريز شد.

وي با بيان اينکه مابقي اين مبلغ طبق توافقات و برنامه زمان بندي به طور کامل پرداخت مي شود، افزود: اميدواريم باقي واريزي‌ها نيز همانند واريزي انجام شده در روز گذشته به صورت منظم طبق زمان بندي‌هاي صورت گرفته انجام شود.

گفتني است، در بهار امسال قرار شد تا ظرف سه هفته، رقم ۲۰۰ ميليون دلار از منابع ارزي صندوق توسعه ملي به صورت تدريجي به فروش برسد و به صندوق تثبيت بازار سرمايه واريز شود.  بر اين اساس، بانک مرکزي ملزم شد تا در مدت اعلام شده نسبت به فروش تدريجي ۲۰۰ ميليون دلار از منابع ارزي حساب صندوق توسعه ملي اقدام و منابع حاصل را به صندوق تثبيت بازار سرمايه واريز کند که البته اجرايي نشد.

طبق تصميمات جلسه ستاد هماهنگي اقتصادي دولت، بانک مرکزي در ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ معادل ريالي ناشي از فروش ۵۰ ميليون دلار از منابع ارزي حساب صندوق توسعه ملي را به «صندوق تثبيت بازار سرمايه» واريز کرد اما باقي‌مانده اين مبلغ که معادل ۱۵۰ ميليون دلار بود به صندوق تثبيت بازار تزريق نشد.

  به دنبال حمايت‌هاي دولت سيزدهم در راستاي بهبود روند معاملات بورس، ستاد هماهنگي اقتصادي دولت در ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۰ به رياست آيت‌الله سيد ابراهيم رئيسي تشکيل جلسه داد و در اين جلسه موضوع اجراي دقيق مقررات مصوب قبلي در ستاد در خصوص کمک و اعطاي تسهيلات صندوق توسعه ملي براي حمايت از صندوق تثبيت بازار سرمايه مطرح و مقرر شد اين مصوبات به سرعت عملياتي شود.