افزايش کارايي تخصيص منابع بانکي به بخش توليد با شيوه تامين مالي زنجيره‌اي

تاریخ انتشار : 1400/11/11

تهران- ايرنا- مديرروابط عمومي بانک مرکزي گفت: بانک مرکزي مساله هدايت صحيح اعتبارات به سمت توليد را آغاز کرده که با حضور بيشتر بانک‌ها تقويت مي‌شود. 

به گزارش روز يکشنبه ايرنا، «مصطفي قمري وفا» در حساب کاربري خود در توئيتر نوشت: بانک مرکزي از يک ماه پيش و با همکاري وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد مساله هدايت صحيح اعتبارات بانکي را به سمت توليد آغاز کرده که با حضور بيشتر بانک‌ها تقويت مي‌شود.

طرح تامين مالي زنجيره‌اي برنامه دولت براي هدايت منابع و اعتبارات به بخش مولد کشور است. براين اساس تفاهم‌نامه‌اي با همکاري وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادي و دارايي و بانک مرکزي با هفت بانک دولتي امضا شد.

اين تفاهم‌نامه در زنجيره فلزات، خودرو، ساختمان، لوازم خانگي، صنايع غذايي، محصولات پتروشيمي، ماشين‌آلات و تجهيزات فعال است.

زيرساخت اين اقدام در هفت بانک به طور کامل فراهم شده است. مقرر شده در گام بعدي طرح تأمين مالي زنجيره‌اي، کار مشترکي نيز با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و جهاد کشاورزي شروع شود تا صنايع ديگر هم از مزاياي اين طرح بهره‌مند شوند.

با اجرايي شدن اين طرح هر بنگاه اقتصادي به جاي دريافت پول، برات الکترونيکي مي‌گيرد و به زنجيره بعدي مي‌دهد و اين فرآيند همچنان در زنجيره توليد ادامه مي‌يابد.

تسريع و بهبود فرايند تأمين مالي سرمايه در گردش بنگاه‌هاي توليدي، کاهش نياز به دريافت تسهيلات جديد براي تأمين مالي سرمايه ‌در گردش، افزايش سهم تأمين مالي از طريق ابزارهاي تعهدي، افزايش شفافيت و نظارت‌پذيري جريان مالي اقتصاد، کاهش انحراف منابع و افزايش کارايي تخصيص منابع، کاهش مطالبات غيرجاري بانک‌ها و کاهش هزينه تأمين مالي بنگاه‌ها و کاهش هزينه تمام‌شده محصول از مزاياي طرح تامين مالي زنجيره‌اي است. 
 

افزايش